Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Femern A/S udveksler erfaringer med østrigsk-italiensk tunnel-projekt

Onsdag 1. februar 2017 kl: 11:25
Af: Redaktionen

Femern A/S har mødt repræsentanter fra et andet af Europas største infrastrukturprojekter - den 64 kilometer lange Brenner tunnel mellem Østrig og Italien. Mødet var et led i en ny samarbejdsaftale om erfaringsudveksling mellem de to projekter

Femern A/S udveksler erfaringer med østrigsk-italiensk tunnel-projekt
Jernbanetunnelen under Brenner-passet har været mange år undervejs. De første forundersøgelser til projektet begyndte i 1989. mens byggeriet af Brenner-projektet først begyndte for alvor i 2011 - og det var ikke uden folkelig modstand, at projektselskabet BBT SE bag projektet kunne tage det første spadestik.


- Det er uhyre interessant at høre om de problemstillinger, som Brenner-tunnelen har stået over for. Vi kan genkende mange af dem. Uanset om man bygger under vand eller under en bjergkæde, så er der nogle fælles udfordringer, når man skal opføre megaprojekter mellem to lande, siger Jens Villemoes, der er pressechef i Femern A/S.


Flere lokale modstandsgrupper protesterede mod opførelsen af Brenner-tunnelen af frygt for blandt andet miljøpåvirkninger, støj og lokale trafik-gener.


- Borgerinddragelse og dialog er meget vigtigt. Det så vi også under byggerierne af Storebælt og Øresundsforbindelserne. Derfor allerede kort tid efter vedtagelsen af statstraktaten mellem Danmark og Tyskland i 2008 oprettet infocentre i Rødbyhavn på Lolland og i Burg på Fehmarn, og vi har holdt hundredevis af møder for borgerne i lokalområdet. Vi arbejder lige nu på en plan for at styrke informationsindsatsen i især Nordtyskland, siger Jens Villemoes.


I Brenner-selskabet har man også haft stort held med at gøre børn og ældre til ”ambassadører” for projektet. 


- Vi kan se, at Brenner-tunnelens initiativer over for børn og unge har haft en stor afsmittende effekt på de voksne. Vi har også på Femern-projektet prioriteret børn og unge - eksempelvis med vores tunnelformede hoppeborg, som har været en god anledning til at komme i kontakt med både børn og voksne, siger Jens Villemoes.


Uddannelsesinstitutionerne har også været en vigtig samarbejdspartner for selskabet bag Brenner tunnelen. 


Jens Villemoes peger på, at store anlægsprojekter er en unik mulighed for at bidrage til at uddanne de kommende generationer. 


- Vi oplever stor interesse for inddrage verdens længste sænketunnel i undervisningen på erhvervsskoler, gymnasier og universiteter. Vi også gjort det til et krav, at entreprenørne på de store anlægskontrakter skal uddanne elever og lærlinge undervejs i byggeriet af Femern-tunnelen, siger han.


Femern-forbindelsen bliver en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn i Danmark og Puttgarden i Tyskland. Femern-tunnelen bliver den længste sænketunnel i verden, og den længste tunnel for både biler og tog. Tunnelen indeholder en firesporet motorvej og en dobbeltsporet elektrisk jernbane. Femern-projektet inkluderer også forbedringer af jernbanen fra Ringsted til Rødby og fra Puttgarden til Lübeck i Tyskland.


Brenner Base Tunnel (BBT) er en 64 kilometer lang dobbeltsporet jernbanetunnel under Brenner-passet mellem Østrig og Italien. BBT bliver den længste underjordiske jernbane i verden. Forbindelsen løber mellem Innsbruck i Østrig og Fortezza i Italien, hvor den erstatter den eksisterende jernbane.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Tog er aflyst mellem Silkeborg og Herning i weekenden og mandag - måske længere
- Kommunikationsbureau ansætter tidligere politisk chef i transportorganisation som direktør
- Tysk transportkoncern lukker afdeling i Padborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst