Søfartsstyrelsen fortsætter med at rydde ud i særkrav for dansk skibsfart
Mandag 30. januar 2017 kl: 19:59
Af: RedaktionenEt nabotjek har vist, at Danmark har 33 særkrav for danske skibe. Fire krav er blevet fjernet og Søfartsstyrelsen vil bruge nabotjekket til at justere eller fjerne de øvrige særkrav
Nabotjekket er udarbejdet af Deloitte på baggrund af en beslutning fra VLAK-Regeringens Implementeringsudvalg. Det er blevet undersøgt, i hvilket omfang Danmark overimplementerer fem internationale konventioner eller stiller andre særkrav i forhold til Malta, Norge, Singapore, Storbritannien og Tyskland. Undersøgelsen har identificeret 33 særkrav - eksempelvis krav om indretning af skibet, syn, certifikater og indberetninger.
- Danmark er kendetegnet ved kvalitetsskibsfart, og Deloittes nabotjek bekræfter, at Danmark er et godt sted at drive maritim forretning. Vi har været i gang længe og har allerede fjernet fire af de 33 særkrav, som nabotjekket har udpeget. Vi vil nu, med nabotjekket i hånden, tage initiativ til at gøre det endnu mere attraktivt at have skib på dansk flag, siger Andreas Nordseth, der er direktør i Søfartsstyrelsen.
Implementeringsudvalget har bedt Søfartsstyrelsen bringe reglerne på niveau med nabolandene.
Ved årsskiftet var fire af de 33 særkrav blevet afskaffet - blandt andet et krav om løbende mønstringsindberetninger. I de kommende måneder vil der blive sat flere regelændringer i gang, som vil lette kravene yderligere.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |