Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nye bompengeregler kommer i høring

Mandag 29. august 2016 kl: 09:43
Af: Redaktionen

EU-Kommissionen sender direktiverne om bompengeopkrævning for tunge lastbiler (Eurovignette) og om reglerne for den europæiske bompengetjenesten (EETS)

EU-Kommissionen vil første halvår i 2017 komme med forslag til revision af direktiverne om bompengeopkrævning for tunge lastbiler over 3,5 ton og af reglerne for den europæiske bompengetjeneste. I den forbindelse gennemfører EU-Kommissionen nu to separate offentlige høringer med høringsfrist 2. oktober


De aktuelle direktiver, der fåreslås ændret er:
  • 1999/62/EF, 2006/38/EF og 2011/76/EU for Eurovignette 
  • 2004/52/EF og 2009/750/EF for EETS.

De to høringer er åbne for alle interessenter. Høringssvar skal for begge høringer indsendes via udfyldning af et elektronisk spørgeskema, hvor det er muligt at vedhæfte billag.


Eurovignette-direktivene 

EETS


Når det gælder Eurovignetten har EU-Kommissionen tidligere varslet en revision af reglerne for at sikre øget grad af retfærdig og effektiv pris på vejafgifter.  Ændringerne skal bane vejen for en mere omfattende, varig brugerbetaling som i tillæg til omkostninger som dækker bygning/vedligehold af vejene, også medtager eksterne omkostninger knyttet til miljø og kø. 


Denne tilpasning begrundes både med et finansielt behov og at det vil sikre en mere rigtig prissætning af brugen af vejene ved at bilisterne medtager eksterne miljø- og kø-effekter i deres valg af brug af infrastruktur. Samtidig er det essentielt for EU at sikre hensynet til ikke-diskriminering. 


Når det gælder den europæiske bompengetjenesten vil den føre til at man kan benytte med en og samme bompengebrik - OBU - i hele Europa. En elektronisk EETS-brik vil ud over til at kunne bruges i hele EU også kunne indeholde andre funktionaliteter som tachograf og e-call. Derudover fører elektronisk opkrævning til en reduktion af kødannelse, fordi behovet for manuel opkrævning bortfalder. Tjenesten er dog ikke operativ endnu, og det er uklart om og hvornår det bliver en realitet. EU-Kommissionen er derfor nået frem til, at de gældende regler ikke har virket efter hensigten, og at der er behov for en revision. 


EU-Kommissionen har peget på, at følgende forhold må på plads for at opnå fuld samspil mellem de forskellige bompengesystemer:
  • En hvis grad af teknisk harmonisering må være opnået for kommunikation mellem EETS-brikker, udstyret på langs vejene og administrationen hos bompengeselskaberne
  • Procedurer for at beregne og overføre bompengedata må være kompatible
  • Fjernelse af retlige barrierer og etablering af balancerede rettigheder og pligter for at kunne opnå kontraktuelle aftaler mellem EETS-udstedere og alle bompengeselskaber for at være i stand til at tilbyde vejbrugerne en enkel aftale som er gyldig i hele EU

Foreløbigt er det uklart, hvilke økonomiske eller administrative konsekvenser en revision af reglerne vil kunne få. Der er imidlertid blandt andet kommet signaler om at byrdefordelingen mellem EETS-udsteder og bompengeopkræver bør ændres. I Norge, der også vil være omfattet af EU-reglerne, arbejdes der fortiden på en bompengereform, der lægger op til, at udstederrollen skal skilles ud fra bompengeselskaberne.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst