Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Lastbiltrafikken over de danske grænser sætter rekord

Fredag 8. juli 2016 kl: 11:58
Af: Redaktionen

Lastbiltrafikken over de danske grænser sætter rekord

Ifølge den seneste tælling af lastbiltrafikken ind og ud af Danmark, som transportorganisationen ITD har foretaget, kørte der dagligt knap 5.800 lastbiler ind i Danmark i årets andet kvartal

Niveauet af lastbiler, der krydser grænsen ind i Danmark på daglig basis, ligger ud fra grænsetællingens resultater på 500 flere i begge retninger, end det var tilfældet umiddelbart før finanskrisen i 2008. og dermed et generelt væksttegn i sektoren.


Antallet af lastbiler på 5.786 biler i døgnet i andet kvartal er en stigning på 237 biler i forhold til første kvartal 2016. Væksten i den internationale lastbiltrafik til og fra Danmark er inden for det sidste år vokset med 1,3 procent - samlet set kørte der dagligt i årets andet kvartal godt 500 lastbiler mere i hver retning end i foråret 2008.


- Vi ser et billede af en sektor og et marked i vækst. Det er positivt for vores medlemmer og for samfundsøkonomien generelt. Antallet af transporter er en direkte indikator på, at der bliver transporteret mere gods til og fra resten af Europa. Der er tale om en fortsat vækstkurve for sektoren og vi glæder os over, at danske virksomheder fortsat bidrager til at sikre vækstkurven i det europæiske marked, siger Karen Roiy, der er Public Affairs chef i ITD.


Hun understreger, at selvom de sidste mange kvartaler har vist fremgang i lastbiltrafikken, og meldingerne fra ITD’s medlemsvirksomheder er, at der er gods at køre med, så er transport- og logistikbranchen også bevidst om, at markedet hurtigt kan vende på grund af den hårde europæiske konkurrence. Karen Roiy fastslår også, at de positive forventninger til godsmængderne sender et signal om, at der også vil være behov for lastbiltransporter fremover.


- Vi ser effekten af et internationalt transportmarked, hvor mængden af varer og gods, der sendes på kryds og tværs i Europa, er stigende, og hvor behovet for fleksible og effektive transporter er højt efterspurgt. Her har lastbiltransporten en klar fordel i forhold til andre transportformer, fordi varerne i princippet kun skal lastes en gang for at komme fra produktionshallen og direkte frem til kunden, siger Karen Roiy. 


Som første kvartals grænsetællinger også viste, så er det fortsat østeuropæisk indregistrerede lastbiler og især polske lastbiler, der griber væksten på vejene.


- Sammen med de stigende godsmængder oplever vi fortsat, at det er de østeuropæisk indregistrerede lastbiler, som kører med en stadig større mængde af godset, medens antallet af lastbiler fra Vesteuropa er stagnerende, siger Karen Roiy.


Baggrunden er ifølge ITD blandt andet manglen på kvalificerede chauffører i de store transportnationer, som eksempelvis Tyskland.  


- Rekrutteringsudfordringen har vi også inde på kroppen i Danmark. Det er en udfordring, som branchen står over for at skulle løse, hvis vi fortsat skal have danske chauffører til at køre lastbiltransporter, siger Karen Roiy.


Selv om det europæiske marked for lastbiltransporter i stadig større grad køres af østeuropæiske transportvirk-somheder, så udgør lastbiler ejet af danske virksomheder, enten i Danmark eller i udenlandske datterselskaber, fortsat omkring 50 procent af alle de transporter, der kører over grænsen i Sønderjylland, hvor det største træk af lastbiler kommer ind i Danmark. Denne andel har været stabil siden 2011. 




Sønderjylland tegner sig for 58 procent af de lastbiler, der kører over den danske grænse. Øresund tager sig af 20 procent, og Femern Bælt står for godt 13 procent. Trafikken mod Norge og Sverige igennem Nordjylland står for 8 procent, og 1 procent tilskrives øvrige grænseovergange. 


ITD har foretaget grænsetællinger af vejgodstransporten ind i Danmark siden 2003.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst