Det første af 26 letbanetog er kommet til Aarhus
Mandag 27. juni 2016 kl: 10:43
Af: RedaktionenTorsdag morgen i sidste uge ankom Danmarks første letbanetog på en lang særtransport til Aarhus Letbanes nye værksted i banegraven i Aarhus. Togproducenten Stadler har forud for leverencen prøvekørt toget, der frem mod foråret 2017 vil blive testet grundigt på de lokale skinner
Lever op til de høje ambitioner
Stadler er også langt med produktionen af de øvrige 25 tog, som vil blive leveret løbende frem mod sommeren 2017.
En af dem, der allerede har været med om bord i Danmarks første letbanetog, er Claus Rehfeld Moshøj, direktør i Aarhus Letbane I/S.
- Første tur var selvfølgelig en stor oplevelse. Der er tale om letbanetog af en meget høj kvalitet, som fuldt ud lever op til vores høje ambitioner for både funktion og design. Vi er meget tilfredse med det arbejde, Stadler udfører, og vi glæder os til at præsentere letbanen for østjyderne i 2017, siger han.
Produceret ud fra velkendt opskrift
De i alt 26 letbanetog til Aarhus Letbane er fordelt på to typer:
Stadler er også langt med produktionen af de øvrige 25 tog, som vil blive leveret løbende frem mod sommeren 2017.
En af dem, der allerede har været med om bord i Danmarks første letbanetog, er Claus Rehfeld Moshøj, direktør i Aarhus Letbane I/S.
- Første tur var selvfølgelig en stor oplevelse. Der er tale om letbanetog af en meget høj kvalitet, som fuldt ud lever op til vores høje ambitioner for både funktion og design. Vi er meget tilfredse med det arbejde, Stadler udfører, og vi glæder os til at præsentere letbanen for østjyderne i 2017, siger han.
Produceret ud fra velkendt opskrift
De i alt 26 letbanetog til Aarhus Letbane er fordelt på to typer:
14 sporvogne af typen Variobahn
Sporvognen Variobahn, som Stadler producerer i Berlin, er 32 meter lang, har en topfart på 80 km/t og vil primært køre i Aarhus og på strækningen Aarhus-Odder. Togsættet har seks dobbeltdøre og to enkeltdøre, så et større antal passagerer hurtigt kan komme ind og ud.
12 sporvognstog af typen Tango
Stadler producerer sporvognstoget Tango i den schweiziske by Altenrhein. Togsættet, som er 39 meter langt og kan køre op til 100 km/t, skal især betjene den længere strækning Aarhus-Grenaa.
Begge typer er produceret ud fra en velkendt opskrift. Variobahn kører i forvejen i byer som Bergen og Croydon, mens Tango blandt andet betjener borgerne i Lyon og Stuttgart.
- Det er vigtigt for os, at vi køber velafprøvede letbanetog af en producent, som kun bruger materialer af høj kvalitet. Det gør indkøbsprisen lidt højere, men vi forventer, at de samlede levetidsomkostninger bliver lavere, siger Claus Rehfeld Moshøj.
I alt koster de 26 tog 773 millioner kroner.
Sporvognen Variobahn, som Stadler producerer i Berlin, er 32 meter lang, har en topfart på 80 km/t og vil primært køre i Aarhus og på strækningen Aarhus-Odder. Togsættet har seks dobbeltdøre og to enkeltdøre, så et større antal passagerer hurtigt kan komme ind og ud.
12 sporvognstog af typen Tango
Stadler producerer sporvognstoget Tango i den schweiziske by Altenrhein. Togsættet, som er 39 meter langt og kan køre op til 100 km/t, skal især betjene den længere strækning Aarhus-Grenaa.
Begge typer er produceret ud fra en velkendt opskrift. Variobahn kører i forvejen i byer som Bergen og Croydon, mens Tango blandt andet betjener borgerne i Lyon og Stuttgart.
- Det er vigtigt for os, at vi køber velafprøvede letbanetog af en producent, som kun bruger materialer af høj kvalitet. Det gør indkøbsprisen lidt højere, men vi forventer, at de samlede levetidsomkostninger bliver lavere, siger Claus Rehfeld Moshøj.
I alt koster de 26 tog 773 millioner kroner.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |