Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Spildvarme fra skibsmotorer kan udnyttes til el-produktion

Tirsdag 12. april 2016 kl: 09:32
Af: Redaktionen

Ved at benytte en særlig teknologi kan man udnytte spildvarmen fra eksempelvis en skibsmotor til el-produktion. På den måde kan man udnytte brændstoffet bedre og dermed nedsætte CO2-udslippet

Den særlige teknologi gør det muligt at udnytte den del af energien fra forbrændingen af dieselolien som ellers går tabt som varme. 


Jesper Graa Andreasen, ph.d.-studerende fra DTU Mekanik, har i et forskningsprojekt fokus på at udvikle og optimere den nye teknologi, som kaldes ORC, Organic Rankine Cycle. 


ORC-teknologien fungerer på den måde, at en arbejdsvæske, som har et kogepunkt lavere end vand, pumpes ind i en kedel, hvor den så fordamper og sendes gennem en turbine. Ved at benytte en arbejdsvæske med et lavere kogepunkt end vand, man kan udnytte lavtemperaturkilderne og på den måde producere elektricitet via turbinen.


Efter turen gennem turbinen sendes arbejdsvæsken gennem en varmeveksler, hvor den så kondenserer og bliver flydende igen - og starter kredsløbet forfra. 


- Vi undersøger de forskellige organiske arbejdsmedier i projektet for at kunne dokumentere deres forskellige egenskaber og finde frem til de mest effektive, siger Jesper Graa Andreasen og forklarer, at det har vist sig, at blandinger af forskellige arbejdsmedier tit giver de bedste resultater.


- Så det, vi arbejder på, er at finde de bedste sammensætninger, siger han.

  
Teknologien er blandt andet interessant i forbindelse med skibsmotorer. I en skibsmotor går en stor del af energien fra forbrændingen af dieselolien til spilde som varme - for eksempel som varmetab i udstødningssystemet. Ved at udnytte spildvarmen til el-produktion kan man udnytte olien endnu bedre, end det er tilfældet i dag. Elektriciteten, som produceres af ORC-anlægget kan bruges til fremdrift af skibet (gennem en aksel-motor) eller til at dække elforbruget ombord på skibet (for eksempel til lys i kabinerne, air-condition eller til kølecontainere) og på den måde vil det være muligt at sænke forbruget af fossile brændstoffer på transportområdet - et område, står for en stor del af udledningen af CO2


Projektets titel er ”Udnyttelse af lavtemperatur-varme til miljøvenlig produktion af elektricitet”. I slutningen af februar modtog Jesper Graa Andreasen et EliteForsk - rejsestipendium fra Uddannelses- og Forskningsministeriet for sit arbejde. 


Ph.d.-projektet er en del af THERMCYC, Advanced thermodynamic cycles utilising low-temperature heat sources, som er under ledelse af lektor Brian Elmegaard fra DTU Mekanik og finansieret af Innovationsfonden. DTU Kemiteknik deltager også i THERMCYC.


Rejsestipendiet vil Jesper Graa Andreasen bruge til et forskningsophold ved Universität Bayreuth i Tyskland, hvor han skal arbejde med en forskningsgruppe indenfor området. Forskningsgruppen er under ledelse af professor Dieter Brüggemann og gruppen har nogle særlige kompetencer indenfor brugen af blandede arbejdsmedier i ORC-processen.


Samarbejdspartnere i THERMCYC
Projektet THERMCYC udføres i et samarbejde mellem DTU Mekanik og DTU Kemiteknik, Teknologisk Institut, Viegand & Maagøe A/S , AP Møller Mærsk, Danfoss, Arla, Alfa Laval Sweden, Technische Universität München, Delft University of Technology, Aalborg University, Alfa Laval Aalborg og MAN Diesel & Turbo.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst