Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rederierne sejler mod vanskelige konkurrenceforhold

Onsdag 10. februar 2016 kl: 08:00
Af: Redaktionen

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksportbidraget fra søtransporten i 2015 er faldet en smule siden 2014. Den aktuelle krise indenfor flere af søfartens sektorer kan især aflæses i et svagt fjerde kvartal sidste år

Rederibranchen i Danmark leverede i 2015 en meget stor del af den danske eksport. De seneste tal viser, at søtransporten i 2015 stod for en eksport på 203,9 milliarder kroner, hvilket er lidt lavere end året før. Det viser nye tal fra nyhedsbrevet ”Nyt fra Danmarks Statistik”.


Det er en begrænset nedgang i forhold til 2014, som fortsat er rekordåret for den danske eksport af søtransport.


- Rederierne er fortsat Danmarks største eksporterhverv, selv om de aktuelle udfordringer med fragtrater og overkapacitet selvfølgelig er at spore. Trods dårlige tider for international søfart, leverer danske rederier alligevel et solidt bidrag til den danske økonomi, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danmarks Rederiforening. 


- Men det er klart, at når verdens samlede handelsflåde siden 2010 er vokset cirka dobbelt så hurtigt, som verdenshandlen, så giver det udfordringer, siger hun videre.


Selv om 2015 bød på det næststørste eksportbidrag fra rederierne nogensinde, så skiller fjerde kvartal sig negativt ud. Den globale nedgang i fragtraterne på flere centrale markeder står at læse i eksporttallene samtidig med, at en række økonomier verden over har mistet pusten.


- Vi ser en overkapacitet på flere markeder, da verdenshandlen ikke har udviklet sig som forventet. Den globale handelsmotor kører ganske enkelt i et lidt lavere gear, og tilgangen af kapacitet til søs har ikke tilpasset sig de realiteter. De markedsforhold kan danske rederier ikke gemme sig for. Derfor er det afgørende, at de danske rammevilkår er fornuftige. Det er en forudsætning for, at det bliver danske rederier, som står klar til at gribe væksten på den anden side af den svære periode, siger Anne H. Steffensen.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst