Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tølløsebanen er reddet

Tirsdag 2. februar 2016 kl: 10:15
Af: Mikael Hansen

Regeringen har besluttet at fastholde de nuværende fordelingsnøgler for bloktilskud og investeringstilskud for de privatbanestrækninger, som regionerne driver– også efter 2016. Dermed får regionerne klarhed om fordelingen af deres tilskud til driften og vedligeholdelsen af privatbanerne. Det betyder, at Region Sjælland nu påbegynder den nødvendige skinnerenovering på Tølløsebanen.

I august 2015 besluttede regeringen i økonomiaftalen med regionerne, at den nuværende finansieringsmodel for privatbanerne midlertidigt skulle videreføres i 2016. Regeringen ville herefter tage stilling til, hvorvidt det skulle se anderledes ud efter 2016, når den havde haft lejlighed til at se på behovet for eventuelle supplerende analyser i lyset af den udvalgsrapport om privatbanernes finansiering, som blev præsenteret i marts 2015. Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.


Regionerne vil således fremover have de samme rammer for at drive og vedligeholde privatbanerne, som de hele tiden har haft. Samtidig vil regionernes tilskud fortsat afhænge af, i hvilket omfang der er privatbaner i de enkelte regioner.


Aftale fra år 2000 er forlænget igen
Det er reelt den tredje eller fjerde forlængelse af den oprindelige aftale fra år 2000 mellem staten og de daværende amter om overdragelse af ansvaret for privatbanerne til amterne. Aftalen skulle blandt andet sikre, at amterne og siden regionerne ikke nedlagde privatbanestrækninger.
Der har været flere tilløb til ændringer af privatbanernes finansiering, senest SR-regeringens forslag om, at de nuværende øremærkede tilskud til drift og investeringer blev erstattet af bloktilskud.


Tølløsebanens fortrædeligheder
Det var dette forslag, der fik Region Sjælland til at suspendere den planlagte skinnerenovering for delstrækningen Slagelse-Skellebjerg på Tølløsebanen. Omlægningen ville give Region Sjælland et langt mindre tilskud. Den manglende renovering fik i januar 2016 togselskabet Lokaltog til at standse togtrafikken på strækningen. Lokaltog er det fælles togselskab for privatbanestrækningerne på Sjælland og Lolland-Falster.


Regionsformand Jens Stenbæk (V), Region Sjælland, udtaler til DR Nyheder efter regeringens nye udmelding:
-Dermed er sagen klar. Så kan vi begynde renoveringen af skinnerne mellem Slagelse og Skellebjerg. Allerede på torsdag vil jeg orientere regionsrådet og herefter kan forretningsudvalget sætte arbejdet i gang.
 

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt siger i Transportministeriets pressemeddelelse:
- Den aktuelle situation på Tølløsebanen er et godt eksempel på, at denne her afklaring har været tiltrængt.  Når nu der er skabt den klarhed om privatbanernes finansiering, som Region Sjælland har efterlyst, forventer vi i regeringen også, at regionen sørger for en hensigtsmæssig vedligeholdelse i fremtiden.


Foreløbig løsning

Regeringens beslutning bekræfter, at der ikke i dagens Danmark kan nedlægges eksisterende togdrift. Man bag forlængelsen af den gamle aftale ligger nye problemer. De fem regioner og deres forening Danske Regioner er enige om, at den nuværende aftale ikke kan dække det fremtidige investeringsbehov på privatbanerne, og regionerne ønsker også en frihed til af vælge mellem togdrift og busdrift på hele eller dele af de nuværende privatbanestrækninger.

Striden om privatbanetilskuddene er reelt en del af den evige føljeton om den offentlige tilskudsøkonomi, hvor regionerne er særlig udsat. Som bekendt finansieres alle regionsaktiviteter af tilskud fra staten og kommunerne.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Tog er aflyst mellem Silkeborg og Herning i weekenden og mandag - måske længere
- Kommunikationsbureau ansætter tidligere politisk chef i transportorganisation som direktør
- Tysk transportkoncern lukker afdeling i Padborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst