Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Danske Havne ønsker mere infrastruktur - og mere smidig sagsbehandling

Onsdag 30. september 2015 kl: 09:36
Af: Redaktionen

V-Regeringens forslag til Finanslov 2016 lover ”klare prioriteringer”. Interesseorganisationen Danske Havne, der har en tidligere Venstre-minister som administrerende direktør, konstaterer, at den nuværende V-Regeringen ikke har fokus på infrastruktur, der skaber vækst og beskæftigelse, for anlægsloftet er nået indtil 2017, og der er ikke ”noget råderum” til nye infrastrukturinitiativer

At anlægsloftet er nået betyder imidlertid ikke, at der ikke er behov for at investere i bedre infrastruktur, fremfører Danske Havne.


Interesseorganisationen peger på, at mere og bedre infrastruktur er virksomhedernes højeste prioriterede ønske i DI’s erhvervsundersøgelser gennem de seneste seks år. 


- Vi kan konstatere, at virksomhederne for sjette år i træk - ud fra DI’s analyser af infrastruktur - efterspørger bedre infrastruktur. De danske erhvervshavne bygger ud og servicerer erhvervslivet. Ønsker staten bedre og stærkere virksomheder, er den nødt til at følge trop med forbedringerne af baglandsinfrastrukturen. Investeringer i sikre sammenhængende transportformer er godt givet ud, siger Gitte Lillelund Bech, der er direktør i Danske Havne og tidligere forsvarsminister i VK-regeringen fra 23. februar 2010 til 3. oktober 2011.
 

Stærke havne –  stærke virksomheder
Når der ikke umiddelbart er afsat midler til baglandsinfrastruktur, skal havnene og virksomhederne efter Danske Havnes opfattelse have nogle bedre rammevilkår, der gør havnene stærkere, så de kan støtte op om den dagsorden som finanslovsforslaget lægger op til - vækst i hele Danmark. 


Danske Havne hæfter sig ved, at V-Regeringen lover bedre muligheder for at drive virksomhed. Det bør efter Danske Havnes opfattelse også komme erhvervshavnene til gode.


Danske Havne peger på, at havnene er med til at skabe job og vækst i hele Danmark - fra Thyborøn til Køge og Esbjerg til Rønne. Derfor er finanslovsforslagets oplæg til liberalisering af planloven meget velkomment.
 

Administration af planloven og naturbeskyttelsesloven kan efter Danske Havnes opfattelse med fordel forenkles uden at sætte værdier over styr. Netop havnene oplever stor interesse fra virksomheder om arealer på eller nær havnene. Men strandbeskyttelseslinjer, klitfredning, kystbeskyttelse, Ramsar- og Natura2000 områder kræver så omfattende dokumentation og sagsbehandlingstid, at selv små udvidelser op til havnearealer virker uoverstigelige for virksomheder. Når virksomhederne har skaffet kapital til investeringer, må de ofte vente 2-3 år med sagsbehandling før aktiviteterne kan sættes i gang. 


- Danske Havne ser gerne, at de mange regler, der hver især kan være gode, kan behandles samlet og hurtigere. I dag ved alle myndigheder og virksomheder meget mere om påvirkning af miljø og natur, end man vidste, da reglerne blev lavet. Det må vi høste frugterne af, og gevinsten er flere job og aktiviteter i de mange havne langs Danmarks kyster. Og så er forenkling af planlove og naturbeskyttelse ikke alene gratis. Det sparer også embedsværket, virksomheder og havne for et enormt tidsforbrug, når sagerne gælder aktiviteter på eller nær havnene, siger Gitte Lillelund Bech.


Husk fiskerierhvervet
14 procent af den danske fødevareeksport (fisk) landes i erhvervshavnene. Fiskeriet er en styrkeposition for Danmark. Derfor opfordrer Danske Havne også til, at fiskeriet tænkes med i det udspil til fødevare- og landbrugsinitiativer, der varsles med i finanslovsforslaget. 

 
Endelig er der også i finanslovsforslaget et råderum på 1,7 milliarder kroner årligt frem til 2019 til højt prioriterede områder. Investeringer i baglandsinfrastruktur og sammenhængende transportformer er efterspurgt og en god investering, mener Danske Havne, der peger på, at kobles disse med lempelser af rammebetingelserne vil de gøre de danske havne stærkere og dermed bedre rustede til at forfølge finanslovens prioriterede område - vækst i hele Danmark.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst