DAF investerer i nyt lakeringsanlæg i Westerlo
Onsdag 2. september 2015 kl: 12:56
Af: RedaktionenDen hollandske lastbilproducent, DAF, der er en del af den amerikanske Paccar-koncern, investerer 100 millioner euro - cirka 745 millioner kroner - i et nyt og topmoderne lakeringsanlæg til sin førerhusfabrik i Westerlo i Belgien. Når anlægget står færdigt, vil det være verdens mest moderne lakeringsanlæg til lastbilførerhuse. De første førerhuse vil efter planen forlade det nye, 25.000 kvadratmeter store lakeringsanlæg i første halvdel af 2017
Det nye lakeringsanlæg bliver 144 meter langt, 58 meter bredt, 26 meter højt og dækker tre etager. Det er det mest moderne anlæg af sin slags i verden takket være partnerne Dürr og Eisenmann, der begge er førende inden for lakeringsanlæg til automobilbranchen.
Eisenmann leverer lakeringsinstallationerne (lakeringskabiner, ovne og transportsystemer), og Dürr er ansvarlige for lakeringsudstyret.
Lakeringsprocessen vil blandt andet ske ved hjælp af ultramoderne lakeringsrobotter med såkaldte "klokkeformede spredere". Sprederne roterer ved hastigheder på op til 50.000 o/min., hvilket giver den højeste kvalitet og maksimal effektivitet med reduceret forbrug af lak og opløsningsmidler.
Ud over kvalitet og effektivitet har mindst mulig påvirkning af miljøet haft høj fokus i udviklingen af DAF's nye lakeringsanlæg til førerhuse. Således er der anvendt mange innovative løsninger, herunder en særlig metode til at reducere og fange den uundgåelige "overlakering". Ultramoderne lakeringsrobotter vil følge førerhusets konturer meget tæt, hvilket betyder, at der er brug for mindre lak.
Ud over kvalitet og effektivitet har mindst mulig påvirkning af miljøet haft høj fokus i udviklingen af DAF's nye lakeringsanlæg til førerhuse. Således er der anvendt mange innovative løsninger, herunder en særlig metode til at reducere og fange den uundgåelige "overlakering". Ultramoderne lakeringsrobotter vil følge førerhusets konturer meget tæt, hvilket betyder, at der er brug for mindre lak.
DAF investerer også i de nyeste teknologier til at rense den luft, der slipper ud af lakeringskabinerne og ovnene. Luften kondenseres, så den indeholder relativt store mængder opløsningsmidler, som brænder automatisk ved en temperatur på ca. 700 til 800 grader uden brug af gas. Desuden producerer forbrændingen energi nok til at opvarme forarbejdningsbadene. Den nye løsning betyder ikke kun lavere strømforbrug. Ud over de meget begrænsede CO2-udledninger ledes der kun ren vanddamp ud af skorstenen.
DAF åbnede sin Westerlo-fabrik i 1966, hvor virksomheden ud over førerhus også har produceret sine egne aksler siden starten af halvfjerdserne. Den nuværende arbejdsstyrke på 2.150 mennesker producerer ca. 500 aksler og 200 førerhuse pr. dag til store og mellemstore lastbiler, som kører af produktionslinjen i Eindhoven og i Leyland i Storbritannien.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |