Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
INGENIØR-ANALYSE:

En havnetunnel i København vil skabe nye og bredere økonomiske effekter for 2,1 milliarder kroner

Onsdag 1. juli 2015 kl: 07:14
Af: Redaktionen

Internationale erfaringer fra for eksempel The Big Tunnel i Boston i USA viser, at investeringer i tunnelprojekter i metropolområder har positive effekter for samfundsøkonomien. En ny analyse fra den rådgivende ingeniørvirksomhed Grontmij viset, at en havnetunnel i København vil skabe nye og bredere økonomiske effekter for 2,1 milliarder kroner over over en 50-årig periode

Det er ifølge anaysen effekter, der kommer ud over den samfundsøkonomiske forretning på 2,8 milliarder kroner, som Transportministeriet beregnede i deres samfundsøkonomiske analyse i 2013.


I analysen fremgår det at:
  • En havnetunnel i København vil reducere rejsetiden og dermed transportomkostningerne for godstransport, pendlere og forretningsrejser. Det giver mulighed for lavere priser til glæde for forbrugerne og øget produktion i virksomhederne
  • Endvidere vil virksomheder og ansatte lokalisere sig tættere på hinanden, hvilket øger produktiviteten
Disse effekter vil tilsammen skabe bredere økonomiske effekter for ca. 2,1 milliarder kroner over en 50-årig periode. Effekterne ligger ifølge analysen ud over den effekt, som den samfundsøkonomiske analyse fra Transportministeriet i 2013 pegede på.


- En Østlig Ringvej i København fungerer som en trafikal bypass-operation. Projektet blev anbefalet af Infrastrukturkommissionen tilbage i 2009, og fremstår samfundsøkonomisk rentabelt i Transportministeriets strategiske analyse fra 2013. Hertil kommer Produktivitetskommissionens anbefaling fra 2014 om at investere i trafik, hvor der er størst trængsel. Oveni dette viser den nye analyse fra Grontmij, at der er bredere samfundsøkonomiske effekter for et betydeligt milliardbeløb, hvilket blot er et yderligere argument for, at et forhåbentlig bredt flertal i Folketinget snarest kan tage de næste skridt i realisering af havnetunnellen, siger koordinator for Københavnertunnelgruppen, cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg.


Han suppleres af analysechef for Grontmij A/S Brian Gardner Mogensen, der siger:


- Med analysen af de bredere økonomiske effekter af en havnetunnel i København er der nu skabt et mere fuldkomment økonomisk billede af en havnetunnel i København. Dels den samfundsøkonomiske forretning på 2,8 mia. kr. fra 2013 og dels bredere økonomiske effekter på 2,1 milliarder kroner. Men dermed ikke sagt, at der ikke er andre positive effekter af en havnetunnel. For det er der helt bestemt.


Interesserede kan læse rapporten ”Bredere økonomiske effekter af Østlig Ringvej / havnetunnel i København” - her:


Om Københavnertunnelgruppen:
Københavnertunnelgruppen er en privat tværpolitisk forening, der siden 2005 har arbejdet for en Østlig Ringvej, som leder biltrafikken fra Lyngbyvej/Helsingørmotorvejen uden om vejene i indre by, via Nordhavn og Refshaleøen, til Amagermotorvejen v/ Sjællandsbroen, så væsentlige boligområder og bydele i København undgår unødig gennemkørende trafik. 
Københavnertunnelgruppen består af enkeltmedlemmer, virksomheder og organisationer, herunder blandt andet Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Byggeri, DTL, Dansk Metal, 3F, BAT og Byggefagenes Samvirke. 

Interesserede kan læse mere om Københavnertunnelgruppen her: 


Om Grontmij 
Grontmij er en førende europæisk rådgivende ingeniørvirksomhed med ekspertiser inden for bæredygtigt byggeri, energi, veje og vand 
Grontmij hjælper kunderne med at tage kvalificerede beslutninger og foretage velovervejede investeringer, når de udvikler byggede og naturlige omgivelser
Grontmij blev grundlagt i 1915




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst