Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transportorganisationer har lave forventninger til ny svensk analyse af godstransporten i Nordeuropa

Fredag 22. maj 2015 kl: 10:27
Af: Jesper Christensen

I transportorganisationen ITD har man fulgt det svenske projekt 'Cabotagestudien', der ledes af den svenske forsker Henrik Sternberg fra Lunds tekniske højskole. Nu er den tredje analyse sat i gang. Analysearbejdet ventes at være færdigt, så det kan præsenteres på under Almedalsveckan på Gotland i slutningen af juni

- Vi har stor interesse i, at der foregår en seriøs og kvalificeret diskussion af udviklingen i vores branche. Enhver, der vil udvikle nye data om lastbiltransporten, vil derfor blive modtaget med åbne arme på mit kontor, siger ITD's erhvervspolitiske chef Nikolaj Stig Nielsen.


I forbindelse med sidste runde af det svenske studie mødtes Nikolaj Stig Nielsen flere gange med den svenske forsker. ITD hjalp eksempelvis med at skaffe GPS-data fra en række køretøjer, så de svenske forskere kunne teste gyldigheden af de indberetninger, de havde modtaget via mobil-apps fra chauffører på vejene.


Det svenske forskerholds tredje undersøgelse af godstransport med lastbiler i Nordeuropa skaber ikke store forventninger hos ITD's erhvervspolitiske chef.


- Jeg undrer mig over, at Sternberg overhovedet har mod på at gå videre med projektet. Mit indtryk er, at han var under hårdt pres fra sine sponsorer i fagbevægelsen, DTL og den norske vognmandsorganisation med hensyn til at producere 'de rigtige' konklusioner, siger Nikolaj Stig Nielsen, der fremfører, at organisationerne blev rigtigt knotne, da det viste sig, at ".Sternbergs data ikke kunne påvise nogle af de mange ulovligheder, de har bragt til torvs i debatten".


Nikolaj Stig Nielsen siger videre, at Cabotagestudiens sidste indsamling af data i Danmark resulterede i en projektrapport, der scorer en meget lav faglig vurdering hos ham.


Nikolaj Stig Nielsen mener, at de lastbiler, indsamlerne i forvejen ser skævt til, vil have tendens til at være overrepræsenterede i det billede, studiet tegner. 


- Det spændende ved projektet er den utraditionelle måde at indsamle data på. Men det er også svagheden, for metoden lægger ikke op til en neutral indsamling, hvor al trafik tælles med, siger Nikolaj Stig Nielsen.


Rapporten konkluderede blandt andet, at markedsandelen for cabotagekørsel i Danmark bør opskrives til mindst 4,5 procent. De officielle statistiske kilder siger ca. 2,5 procent. 


Ifølge Nikolaj Stig Nielsen, som ifølge sin egen profil på LinkedIn.com er uddannet på Roskilde Universitetscenter i år 2000, hvor han afsluttede en uddannelse i Public Relations og efterfølgende har arbejdet med PR, mener, at regnestykket bagved svenskerens opskrivning af det danske cabotagetal hviler på tvivlsomme forudsætninger.


- Sternberg undersøgte kørselsmønstrene for en mindre gruppe af rumænske lastbiler i Danmark. På den baggrund konkluderede han, at Rumænien indberetter for lidt cabotage til de officielle statistikker. Derefter forudsatte han så - uden at have konkret dokumentation herfor - at alle østeuropæere indberetter lige så unøjagtigt til statistikkerne som de undersøgte rumænere, og at alle vesteuropæere indberetter præcist, siger Nikolaj Stig Nielsen.


- Det var hans eget gætværk og byggede ikke på videnskabelige undersøgelser. At det blev lanceret som sådan, er i mine øjne beklageligt. Og det har i hvert fald ikke bidraget til at afklare og kvalificere debatten - tvært imod, siger Nikolaj Stig Nielsen.


Henrik Sternberg er transportforkser på Lunds Universitet. Han har i mange år forsket i effektivitet i vognmandserhvervet og har lang erfaring i at måde transporteffektivitet og specielt lastbilchaufførers arbejde. Henrik Sternberg er uddannet på Chalmers Tekniske Universitet i Göteborg, hvorfra han i 2011 tog en doktorgrad. Han har har forud for sin uddannelse på Chalmers arbejdet i transporterhvervet, hvor han blandt andet var konsulent hos Deutsche Post og Deutsche Bahn. Han har også arbejdet som som taxichauffør, lastbilchauffør, lagerarbejder og reklamebud.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst