Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Gas-tanken er kommet til havnen

Tirsdag 19. maj 2015 kl: 16:07
Af: Redaktionen

Tanken til den første LNG-terminal i Danmark er ankommet til Hirtshals Havn. Den vejer 148 ton og blev fredag 15. maj klokken 12.00 løftet i land på Containerkajen på Hirtshals Havn fra coasteren »Jerome«. Dermed er Fjord Lines investering i Danmarks første LNG-terminal ved at blive synlig på Hirtshals Havn

Med den 500 kubikmeter store tank bliver det muligt for LNG-drevne skibe at anløbe havnen og bunkre - tanke brændstof. Fjord Line vil over den første periode prioritere bunkring af rederiets egne LNG-drevne cruisefærger »Bergensfjord« og »Stavangerfjord«, men vil efter planen udvide aktiviteterne, så andre LNG-drevne skibe også kan bunkre gas i Hirtshals.


- Det her er naturligvis et meget synligt skridt på vejen til etableringen af vores LNG-terminal, og dermed den første LNG-terminal i Danmark. Men samtidig er det også kulminationen på lang tids arbejde med godkendelsesprocesser, planlægning og forberedelse. Nu skal montagearbejdet gøres færdigt, og derefter skal vi hurtigst muligt have anlægget sat i drift, siger Morten Larsen, der er konstitueret direktør ved Fjord Line.


Fjord Lines satsning på LNG som drivmiddel til rederiets cruisefærger er en del af rederiets indsats i forhold til en klimamæssig optimal drift af rederiets skibe.


- Samtidig med at vi er ved at installere den første LNG-tank, så arbejder vi videre med planerne for en udbygning af kapaciteten på terminalen. Planerne for udviklingen betyder, at der på sigt vil ske en udbygge af kapaciteten og dermed muligheden for at bunkre LNG i Hirtshals Havn, der ligger ved en af verdens mest trafikkerede sejlruter, siger Morten Larsen.


LNG er naturgas, der er nedkølet til minus 160 grader celsius for at gøre den flydende. Ved forbrænding i en skibsmotor udledes der ingen svovl eller partikler, og mindre end 10 procent NOx (kvælstofoxid) til atmosfæren i forhold til de emissioner, som forbrænding af traditionel bunkerolie afstedkommer.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst