Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
ARRIVAL PÅ GAS-KONFERENCE:

Erfaringerne med gasbusser er gode

Torsdag 23. april 2015 kl: 11:40
Af: Jesper Christensen

Busoperatøren Arriva, der er en del af den tyske DB-koncern, har siden sommeren sidste år kørt med gasdrevne busser i eksempelvis Gladsaxe, Holstebro og mellem Aalborg og Frederikshavn. Jan Crone, der er forretningsudvikler hos Arriva, peger på, at driften af gasbusserne er sket uden vanskeligheder. Han fremhæver en marginal dyrere timepris som den største aktuelle forhindring for at trafikselskaberne holder igen med at tage gas på dieseldriften

På en konference om gas som brændstof til den tunge transport med busser og lastbiler i København lige efter påske, pegede Jan Crone på en række forhold, som efter hans opfattelse skulle afklares, inden gasdrevne busser for alvor ville komme ud at køre på gader og veje. 


Det er først og fremmest et dominerende fokus på, hvad det koster ekstra at købe en gasdreven bus i forhold til en dieseldreven.


Men hvis man ser på de totale omkostninger ved at køre med gasbusser sammenlignet med dieselbusser, peger Jan Crone på en marginal-omkostning på omkring 5 kroner pr. driftstime ved gasdrift. Her har han set på prisen på bussen, prisen på brændstof, chaufførernes løn, service- og vedligeholdelsesomkostninger, andre tilknyttede driftsomkostninger og gensalgsværdi.


Om Arriva og busser på gas
  • Busoperatøren Arriva har i dag tre gasdrevne MAN-busser i drift i Gladsaxe, 12 gasdrevne Scania-busser i drift i Holstebro og seks gasdrevne Scania-busser i drift mellem Aalborg og Frederikshavn
  • Arriva kan konstatere, at de gasdrevne busser ikke har skabt tekniske problemer, når det skal tankes
  • Arriva kan også konstatere, at passagerer, chauffører og driftsorganisation alle er tilfredse med de gasdrevne busser. De opleves som mere støjsvage for passagerer og chauffører. Hos driftsorganisationen har de nye busser ikke udløst uforudsete vedligeholdelsesomkostninger





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer
- Lokal togoperatør justerer køreplaner og togenes længde
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lufthavn på Djursland får vinterafgange til skiområdet i Sverige og Norge
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 30-årig mand blev varetægtsfængslet i fire uger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst