Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Udsynsregler for særtransporter er sendt i høring - og vækker bekymring

Tirsdag 31. marts 2015 kl: 10:55
Af: Redaktionen

Bekendtgørelsen om særtransport er kommet ud i høring efter nogle ændringer i færdselsloven. - Der er mest tale om nogle justeringer ved kørsel med bloksættevogne i ubelæsset stand, men så er der særligt lavet om i bestemmelsen om udsyn og de oprindelige krav til, hvornår transporten skal have en ledsagerbil. Den del er vi ikke så begejstret for, siger vognmand Frank Segall, der er formand for DTL Kran-Blok Erfa

Kran-Blok Erfa formanden peger på, at Trafikstyrelsen har foreslået, at hvis godset rager mere end to meter ud fra køretøjets længdeakse, vil man kunne vælge mellem en kameraløsning til udsyn lige bagud eller en bagved kørende ledsagebil.


- Jeg har forståelse for, at der er mange virksomheder med en omfattende aktivitet i form af transport af dele til vindmølleindustrien og off-shore sektoren samt byggeindustrien, som kan se en betragtelig besparelse ved, at der ikke kræves ledsagerbil bag ved transporten, hvis der ellers skønnes at være egnet kameradækning. Men vi har nu alligevel sammen med 3F valgt i vores høringssvar at advare imod de farlige situationer, det kan skabe, siger Frank Segall.


Udsynsregler med risiko for farlige situationer
I et samlet høringssvar fra DTL-Danske Vognmænd og 3F gør organisationerne opmærksom på, at der med den foreslåede nyformulering af udsynsbestemmelsen fra Trafikstyrelsens side bliver skabt tvivl om hvilke krav, der reelt er til udsyn bagud og skråt bagud.


DTL-Danske Vognmænd og 3F fortolker Trafikstyrelsens nye forslag derhen, at transporten blot skal have et kamera bag på transporten, som forventes at dække det manglende udsyn, som ellers skal dækkes ved brug af ledsagebil bag transporten. 


I høringssvaret skriver de to organisationer, at ".det vil skabe farlige situationer med blinde vinkler langs siderne på det brede gods".


Frank Segall understreger, at der påhviler Trafikstyrelsen et betydeligt ansvar for, at ændringsforslaget ikke i sidste ende kan skabe disse farlige situationer. Frank Segall mener, at det i den konkrete situation i lige så høj grad kommer an på holdningen og den konkrete vurdering hos den vognmand, der vælger ledsagerkøretøjet.


- Reglerne i den gældende danske bekendtgørelse er meget mere lempelige end i vores nabolande, så der er ingen konkurrencemæssige problemer i at fastholde det, der gælder nu. I både Tyskland og Sverige kræves der ledsagelse for meget mindre transporter, end det vi kan køre i Danmark uden ledsagelse, eller med blot én ledsagebil, siger Frank Segall og fortsætter:


- Jeg skal ikke gøre mig til dommer - blot sige, at man skal tænke sig rigtig godt om og lade udgangspunktet være ledsagerkøretøj, medmindre der er en helt skudsikker kamera-/spejlløsning. Man har jo heldigvis lov til at vælge ledsagerbilen til stadigvæk.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst