Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Mindsteløn var på dagsordenen i EU-Parlamentet

Torsdag 26. marts 2015 kl: 21:30
Af: Redaktionen

Den tyske mindsteløn for transport var onsdag sat til debat i EU-Parlamentet. Initiativtageren var EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalg

EU-Kommissionen kan generelt acceptere minimumslønninger i de enkelte medlemsstater for at sikre ordnede forhold med hensyn til sikkerheden og den sociale velfærd og for at bekæmpe social dumping. Det var budskabet fra EU's Transportkommissær Violeta Bulc under debatten.


EU-Kommissionen er af den opfattelse, at hvad angår transportområdet, bør minimumslønninger kunne spille sammen med den fri bevægelighed i Det Indre Marked og bør være ikke-diskriminerende og proportional med det, man ønsker at opnå.


EU-Kommissionen er ikke færdig med at vurdere de tyske regler og deres virkning og kan derfor ikke forholde sig konkret til sagen. Men EU-Kommissionen er ifølge interesseorganisationen NLA, der er etableret af vognmandsorganisationer i Sverige, Norge, Finland og Danmark, opsat på, at der er en fair tilstand på det sociale område, og at der kan laves regler, der dækker hele fællesskabet.


Violeta Bulc oplyste, at hele spørgsmålet vil indgå i den planlagte nye vejpakke i 2016 - inklusive en målrettet gennemgang af udstationeringsdirektivet sammen med forskellige aktører.


Delte meninger
Om den efterfølgende debat med indlæg fra op til 60 parlamentsmedlemmer fra de fleste medlemslande og fra alle dele af det politiske spektrum fortæller direktør i Nordic Logistics Association Søren H. Larsen, at det tydeligvis er en sag, der optager alle parlamentarikere over hele linjen, og at EU-Parlamentet generelt hilser princippet med minimumslønninger velkomment. 


- Uenigheden går på, hvorvidt dette skal gælde på transportområdet. Nogle parlamentarikere fremførte, at transportører ikke bør være tvunget til at betale lønninger i landet, de kører i, og det viser, at der ikke er en klar viden om udstationeringsdirektivets og servicedirektivets principper. Det er nemlig ofte sådan, at operatører fra andre medlemsstater er nødt til at aflønne efter forholdene i værtslandet. Men andre indflydelsesrige parlamentarikere fra centrale politiske grupperinger var derimod helt klare på, at minimumslønninger ved cabotagekørsel må være et logisk skridt at tage, siger Søren H. Larsen.


Han noterede sig også, at forholdene for små og mellemstore virksomheder var et centralt tema.


- Der var en debat om, hvorvidt de små og mellemstore virksomheder ville lide under at skulle betale minimumslønninger. Der manglede en erkendelse af, at små og mellemstore virksomheder i praksis vil kunne blive mere konkurrencedygtige i forhold til de store operatører og medvirke til, at priserne ikke trykkes i bund på markedet, siger Søren H. Larsen.


Danske parlamentarikere deltog i debatten
Ole Christensen (S) støttede kraftigt behovet for klarhed og lige forhold for alle i markedet, men ønsker ikke, at der skal ske lovgivning om mindsteløn under henvisning til den danske model.


Anders Vistisen (DF) adresserede direkte problemet med retten til selv at bestemme i eget land. EU bør efter hans og partiets opfattelse ikke bekæmpe et tysk ønske om orden i eget hus, men skal sikre en bedre koordination mellem landene for at løse eventuelle problemer med kontrol og håndhævelse.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst