Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Natdistribution er basis for glas-forretningen

Tirsdag 10. marts 2015 kl: 08:51
Af: Redaktionen

Transportvirksomheden TNT og rudespecialisten Carglass har skabt en stærk model for natdistribution, hvor daglige rudeforsyninger til værksteder og mobile teknikere inden klokken 7 sikrer godt udsyn for landets bilister

Tidlige og præcise leveringer af ruder har forretningskritisk betydning for rudespecialisten Carglass. Virksomheden gjorde sin entre på det danske marked i 2001 og bygger hele sin supply chain på natdistribution. Siden foråret sidste år har TNT Danmark været logistikpartner på de natlige leverancer med sit Innight-produkt, som har givet Carglass en mere stabil og forudsigelig levering af ruder til værksteder og otte pick-up i landet, hvor teknikerne starter arbejdsdagen med at hente forsyninger.


- Det er kritisk for vores forretning, at vi har leverancer ude inden klokken 7 hver morgen. Er varerne ikke klar ved arbejdsdagens start, skal vi enten fortælle kunden, at bilen ikke er klar til tiden eller ud i markedet og købe ruder dyrt. Typisk er det en ekstra omkostning på 5.000 kr. per gang, siger Thomas P. Jakobsen,  der er supply chain manager hos Carglass Danmark.


Carglass' europæiske supply chain udgår fra selskabets hovedlager i Belgien. Her samles bilruder fra producenterne før de distribueres ud til hele EU. Til Danmark sker det med en ugentlig container med hyldevarer til lageret og med en dag-til-dag sprinter, der har såkaldte skaffevarer med - ruder, der ikke føres på lageret.


På plads fra dagens start
TNTs opgave er at få leveret ruder fra Carglass' danske lager til værksteder og pick-up steder i løbet af natten. Dermed er alt på plads inden klokken 7 om morgen, da TNTs chauffører selv låser sig ind og tager returforsendelser med igen.


Særligt i forhold til Carglass' ca. 60 mobile teknikere, der rykker ud til bilister over hele Danmark, har TNTs natmodel afgørende betydning. 80 procent af alle reparationer hos Carglass bliver nemlig udført 'i marken'. Og har teknikerne ikke deres ruder fra dagens start, falder deres effektivitet og kunderne får ikke den ydelse, de er stillet i udsigt.


- TNT har givet os en høj grad af pålidelighed. Og så har de en servicemodel, hvor de proaktivt, inden kl. 7, adviserer om eventuelle forsinkelser. Det giver os mulighed for at reagere langt tidligere end før i forhold til mulige forsinkelser hos en kunde. Ideen med vores nat-setup er at minimere spildtid og komme tidligt i gang, hver morgen. Derfor er TNTs proaktive håndtering af eventuelle fejl helt afgørende, siger Thomas P. Jakobsen, og tilføjer:


- TNTs natdistribution bygger på et centralt system, hvor intet er overladt til tilfældighederne. For os som kunde giver det en høj grad af forudsigelighed og ensartethed i leverancekvalitet på tværs af landsdele. Og så har vi ét kontaktpunkt, hvilket gør det meget lettere at have dialog om udvikling, fejl og forbedringer.


I setuppet står TNT også for at håndtere og pakke Carglass' returleveringer fra de forskellige pick-up steder og værksteder. Det sker på TNTs depoter i Kolding og Hvidovre efter nøje anvisninger fra Carglass. 


Inden samarbejdet startede var Thomas P. Jakobsen ude og gennemgå, hvordan TNTs folk håndterer og pakker ruderne i returflowet mest optimalt for at undgå skader. Men råd og anvisninger går ifølge Thomas P. Jakobsen begge veje.


- Personligt kan jeg mærke, at TNT er en stor, global virksomhed, der har kompetencer til mere end den rå transport. TNT leverer eksempelvis også input og sparring på, hvordan vi optimerer vores supply chain bedst muligt, siger han.


Miljøgevinst ved nat  
- Med vores natprodukt kan vi levere en effektiv og stærk understøttelse af den supply chain, som Carglass bygger deres forretning på. Samtidig er vores natprodukt en mere miljøvenlig og effektiv form for transport. Du kan se det sådan, at for hver levering vi kan klare om natten, fjerner vi halvanden levering fra de pressede veje om dagen, siger Lars Ehlers, country sales manager, TNT Innight. 


En tommelfingerregel siger, at to biler om natten kan klare det samme, som tre biler kan om dagen. Så i det lange løb kan mere nattransport ifølge Lars Ehlers være med til at løse op for de trafikale forstoppelsesproblemer, der især er i og omkring landet store byer.


- Og så minimerer vi også den uproduktive udledning af CO2, der uvægerligt følger med det at holde i kø i tomgang, siger han.


TNTs natkørsler rummer i dag godt en fjerdedel af TNTs samlede kørsler i døgnet. Innight-produktet er et område i vækst, da stadig flere virksomheder ser en konkurrence- og servicemæssig fordel i at få leveret varer og reservedele inden klokken 7 om morgenen.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst