Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Færgerederi er i gang med at bygge spritfærge

Fredag 27. februar 2015 kl: 12:37
Af: Jesper Christensen

Det svenske færgerederi, Stena Line, er i gang med at ombygge færgen Stena Germanica, der sejler på ruten mellem Göteborg og Kiel, til at kunne sejle på sprit - metanol. Ombygningen sker på Remontova-værftet i Gdansk i Polen


Arbejdet med at ombygge den 240 meter lange færgen er ved at være halvvejs. Når den i slutningen af marts er klar til at sejle fra værftet i Gdansk, vil Stena Line være det første rederi i verden, der har en færge, der kan sejle på sprit - og som dermed kan sænke svovludslippet med 99 procent i forhold til den hidtidige drift med almindelige bunkerolie.


Ombygningen af færgen, der har fået støtte gennem EU-initiativet "Motorways of the Seas", løber totalt op i omkring 22 millioner euro. Det er gennemføres i et samarbejde mellem motorproducenten Wärtsilä, havnene i Göteborg og Kiel samt verdens største producent og leverandør af metanol.


Stena Germanicas motorer bliver bygget om, så de kan benytte både metanol og marine gasolie . med metanoldrift som det primære og med marine gasolie som backup.


Udslip fra metanoldrift ligger på nogenlunde samme niveau som ved gasdrift. Men metanoldrift er lettere at håndtere en eksempelvis flydende naturgas og stiller ikke samme krav til infrastruktur med hensyn til transport og oplagring, da metanol kan hånteres i almindelige tankvogne, tankskibe og tankanlæg. 


Stena Line har siden 2005 arbejdet på at nedbringe skibenes energiforbrug. Det er lykkedes for rederiet at sænke energiforbruget med 2,5 procent om året.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst