Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Movias Flextrafik har næsten nået målene

Tirsdag 27. januar 2015 kl: 12:51
Af: Mikael Hansen

Movias Flextrafik har næsten nået målene

Høj kundetilfredshed og effektiv kørselsafvikling er de overordnede mål for Movia Flextrafik, og det bliver målt på en række nøgletal. For fem år siden blev der sat nogle mål for minutpris, afhentningstid, afleveringstid, brugerens spildtid og koordineringsgraden. I 2014 blev alle mål nået undtagen to.


Målet for aflevering til tiden er på 95 procent. I 2014 blev 92 procent af alle brugere afleveret til den lovede tid, tæt på, men ikke helt i mål.


- Det ærgrer mig voldsomt, for vi har knoklet med netop den målsætning, som simpelthen er den vigtigste af dem alle. Det er den som betyder noget for brugerne. Hvis du skal til en behandling på sygehuset og måske har ventet længe på at få en tid til behandling, så er det selvfølgeligt vigtigt at man kan regne med at komme til tiden, siger Jens Peter Langberg til transportnyhederne.dk. Han er områdechef for Flextrafik i Movia.


Målet for brugernes spildtid er på højst 40 procent. Her ligger tallet for 2014 på 47 procent.


-Det skyldes, at vi har fået flere korte ture bl.a. fra patientbefordringen i hovedstadsområdet. Når den direkte kørerute er meget kort, tæller spildtiden eller omvejskørslen forholdsvis mere og vi må acceptere at procenten bliver højere.

Flextrafik er anderledes end bus og taxi
Patientbefordring er den kørselsordning, der fylder mest i Movias Flextrafik, som samler én helt stribe individuelle kørselsordninger i ét samlet kørselskoncept: patientbefordring, handicapkørsel, skolekørsel, lægekørsel samt den åbne ordning Flextur.


Flextrafik er noget for sig selv, en del af den kollektive trafik, men alligevel anderledes end både den traditionelle kollektive trafik og taxikørsel. Der kan være flere passagerer i vognen, der er en fleksibilitet i afhentnings- og afleveringstider, og brugerne kan risikere at komme ud på en lidt længere tur end den direkte rute.


Nøgletal viser udviklingen
Movia offentliggør nøgletallene for Flextrafik på moviatrafik.dk, og de viser, at de mål, som blev sat for fem år siden næsten er nået, nogle af dem er endda markant overgået. Det gælder f.eks. antallet af koordinerede ture, som er på 90 procent. Målet er på 80 procent. En tur defineres som koordineret, når der er mere end én passager i vognen, eller at vognen efter en aflevering fortsætter uden pause til næste opgave.


-Koordineringsgraden er et meget vigtigt parameter for os. Det er netop den tætte koordinering med samkørsel, der adskiller os fra taxikørsel.  Sammenholdt med kørselsomkostningen, som vi opgør pr. minut, får man et godt billede af Flextrafik fra maskinrummet, fortæller Jens Peter Langberg.
-Og minutprisen afspejler også minimeringen af tomkørslen, som vi også beskyldes for at rutte med. Vi ligger endda noget bedre end målsætningen på minutprisen, og tendensen er stadig nedadgående.


Jens Peter Langberg understreger, at ambitionen er, at alle målsætninger overholdes på én gang, men at det også er det svære.
-Opfyldelse af de enkelte målsætninger strider mod hinanden, så vores opgave er at holde balancen, så effektivitet og brugertilfredshed begge tilgodeses, slutter han.


Den seneste brugerundersøgelse af kundernes tilfredshed med Movias Flextrafik viste, at tilfredsheden stadig er stigende.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst