Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

En række organisationer på landtransportområdet skriver til regeringen om den tyske lov om mindsteløn

Torsdag 22. januar 2015 kl: 12:38
Af: Redaktionen

Tyskland har indført en lov om, at alle, der arbejder i Tyskland, skal have mindst 8,50 euro i timen - det er lidt over 63 kroner i timen med dagens euro-kurs på 7,44 kroner. Kravet om mindsteløn gælder også lastbil- og buschauffører, der kører i tyskland - uanset om de er på gennemfart eller skal levere eller hente godt i landet. Ifølge transportorganisationerne DI Transport, ATL, Danske Busvognmænd, Danske Speditører og ITD udfordrer den nye tyske lov sammenhængen i det indre marked. Organistionerne henvender sig til den danske regering med deres opfattelse - og for at få regeringen til at gå ind i sagen om Tysklans nye lov om mindsteløn

Baggrunden for organisationernes fælles front er, at Tyskland har valgt at håndhæve den nye lov om mindsteløn overfor alle, der arbejder i Tyskland - uanset om man er ansat i et tysk firma eller et udenlandsk. Lovkravet gælder som beskrevet også chauffører fra andre lande, der kører i Tyskland.


Ifølge de fem organisationer betyder den nye lov mere administrativt arbejde og skaber tvivl om udenlandske transportvirksomheders retsstilling, når de kører i Tyskland.


- Det er problematisk, at personer, der kører et læs varer ind eller ud af Tyskland eller igennem Tyskland, reelt bliver regnet som en del af det tyske arbejdsmarked, påpeger de fem organisationer i deres fælles brev til regeringen.


Brevet er sendt til fire danske ministre - herunder transportminister Magnus Heunicke (S). I brevet peger organisationerne på, at den tyske fremgangsmåde er uhensigtsmæssig for det danske transporterhverv og for EU's indre marked i almindelighed. Organisationerne opfordrer regeringen til at tage sagen op over for de tyske myndigheder.


- Den nye tyske lov er efter vores opfattelse en alvorlig udfordring for EU's indre marked og varernes frie bevægelighed. Der bør fra dansk side sendes et klart signal om, at EU's grundprincipper om fri bevægelighed af arbejdskraft, varer og tjenesteydelser ikke de facto sættes under pres som følge af den tyske mindstelønslov, hedder det i brevet.


Organisationerne henviser i øvrigt til regeringens rapport fra udvalget om modvirkning af social dumping fra oktober 2012, hvoraf det fremgår, at "Som et overordnet princip ved international kørsel er chaufføren undergivet de løn- og arbejdsvilkår, der gælder i det land, hvor lastbilen er registreret. "


Sammen med mindstelønnen har tyskerne indført et kædeansvar, så det ikke blot er chaufførens arbejdsgiver, som står på mål for, at chauffører får deres mindsteløn, men også køberne længere oppe i kæden.


- Dette kædeansvar er vi ligeledes stærkt betænkelige ved at indføre overfor international transport, hvor det kun er en del af kørslen, der foregår i Tyskland, påpeger organisationerne med henvisning til, at det i praksis er umuligt for transportkøberen at se, hvad chaufføren har fået i løn på den tyske strækning, når en tur er gået igennem flere lande.


De nye tyske regler trådte i kraft fra årsskiftet. Overtrædelse medfører bøder på helt op til 500.000 euro.


Organisationerne understreger, at det ikke er niveauet for den tyske mindsteløn, der efter deres opfattelse giver problemer.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst