Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tysk motorvejsudbygning kan påvirke dansk samhandel negativt i anlægsperioden

Tirsdag 20. januar 2015 kl: 13:41
Af: Redaktionen

En af de vigtigste trafikårer for trafikken til og fra Danmark - når det gælder godstransport med lastbil - motorvejsstrækningen Bordesholm-Hamborg på E45/A7 - er under udbygning. Det betyder forsinkelser, som kan påvirke økonomien negativt for danske virksomheder, der lever af import og eksport af varer

Transportorganisationen ITD har derfor i samarbejde med analysevirksomheden Transeco2 og i dialog med de tyske myndigheder udarbejdet et notat, som skal hjælpe danske virksomheder gennem de trafikproblemer, der kan opstå under anlægsarbejdet.


Ud over at være danske virksomheders vigtigste motorvejsforbindelse sydover, er motorvejsstrækningen på Autobahn A7 mellem motorvejssammenfletningen nord for Neumünster ved Bordesholm og Elbtunnelen er også en af Tysklands mest befærdede motorvejsstrækninger. Sammenlagt krydser omkring 150.000 biler i døgnet motorvejsstrækningerne i det centrale Hamborg.


- Vi er tilfredse med, at tyskerne endelig udbygger den pågældende motorvejsstrækning, men bekymrede for de trængselsproblemer, der følger med. De tyske myndigheder vurderer, at kapaciteten af vejstrækningerne vil blive reduceret med cirka 20 procent i de år, anlægsarbejdet vil blive foretaget. Der er således ikke tvivl om, at det forestående vejarbejde vil øge trafikpresset på strækningen og sandsynligheden for kødannelser, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD's erhvervspolitiske afdeling. 


Han vurderer, at det vil få en direkte effekt på import og eksport af varer fra Danmark.


- Set med danske øjne er det afgørende, at der gøres så meget som muligt for at mindske generne fra anlægsarbejdet, og at der foretages et grundigt informationsarbejde om, hvad trafikanterne kan gøre for at komme forbi strækningen med så lidt forsinkelse som muligt, siger Anders Jessen.


Han understreger, at udvidelsen i yderste konsekvens kan betyde, at godstransporterhvervet og turister i anlægsperioden vil vælge A7-korridoren helt fra og dermed køre uden om. Korridorens betydning for dansk import og eksport illustreres af, at knap 60 procent af alle lastbiler til og fra Danmark kører over grænsen i Sønderjylland. I 2013 kørte der her cirka 6.300 lastbiler pr. døgn over grænsen i Sønderjylland. Til sammenligning var antallet over Femern Bælt cirka 1.300 lastbiler i døgnet, og antallet over Øresund cirka 2.100 lastbiler i døgnet.


Interesserede kan læse det omtalte notat her:



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst