Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

DTL efter TV2-udsendelse: Et presset marked gøder jorden for svindel

Mandag 22. september 2014 kl: 15:18
Af: Redaktionen

TV2 viste søndag en udsendelse, hvor lederen af en sønderjysk transportvirksomhed med polske lastbiler erkendte, at han havde bedt sine chauffører om at benytte magneter til at manipulere lastbilernes fartskrivere for at få mere køretid, selvom den reelt var opbrugt. Udsendelse har fået den danske vognmandsorganisation DTL til at reagere. - Den form for fusk, som indslaget indikerer, at der er tale om, ville medføre eksklusion fra DTL, siger Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL

I den konkrete sag med transportvirksomheden Børge Ernø i Toftlund, der er ledet af Jan Ernø, er der ikke tale om et medlem af DTL.


TV2's udsendelse om magnetmanipulation af lastbilers fartskrivere kommer omtrent samtidig med, at den anden ud af i alt 27 sigtede chauffører har fået sin dom ved retten i danmarkshistoriens største politisag om manipulation af fartskriveren ved brug af magnet. En sag, der nu har trukket ud i årevis. 


I forrige uge afslørede politiet magneter på udenlandske biler ved en kontrol på Sjælland.


Erik Østergaard er ikke i tvivl om situationen på landevejene.


- Det er skruen uden ende. Presset i markedet fra udenlandske virksomheder - i visse tilfælde dansk kontrollerede - gør, at det er laveste fællesnævner, der sætter dagsordenen. Og det går i dén grad ud over branchens image, siger han og peger på, at det kan tvinge danske vognmænd med danske chauffører til at lave samme svindelnumre for at være med i konkurrencen.


- Så har vi den onde spiral. Der er forsvundet ca. 1.200 danske vognmandsvirksomheder gennem de seneste år - dels på grund af krisen - dels på grund af den intensiverede konkurrence fra udenlandske vognmænd. Dét har uden tvivl også haft kraftig indflydelse. Udviklingen kan selvfølgelig holdes nede med øget kontrol. Men ikke uden at der, for det første, sker en holdningsændring hos nogle politikere, så vi kan få ryddet op i det alternative arbejdsmarked som er muliggjort gennem EU's nuværende cabotageregler. Og dels, at man i større omfang skal til at kigge på transportkøberenes rolle i det pres, de lægger på markedet. Ønsker vi, at der også i fremtiden skal være dansk kvalitetstransport på vejene, skal der sættes ind nu, siger Erik Østergaard.


Om der på kontrolsiden tales om et nyt BAG i Danmark eller om et udvidet tungvognspoliti, som det kendes i dag, er ifølge DTL's direktør ikke det, der gør den store forskel.


- Der er ingen tvivl om, at der skal flere ressourcer til både politi og anklagemyndighed, hvis man skal holde uvæsenet nede. Men samtidig må jeg understrege, at der er behov for stramninger i forhold til dem, der udnytter en alt for liberalt og dermed svag markedsstruktur. Vi bliver nødt til at rette fokus mod dem, som køber transporten og den måde, de presser transportørerne på, siger Erik Østergaard.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst