Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Underentreprenør bliver sendt bort fra Metrobyggeriet i København

Torsdag 18. september 2014 kl: 16:40
Af: Redaktionen

Hovedentreprenøren på byggeriet af Cityringen, Copenhagen Metro Team (CMT), vil torsdag efter ønske fra Metroselskabet stoppe samarbejdet med underentreprenøren Atlanco, som er et irsk vikarbureau

- Vi har igennem noget tid haft Atlanco under lup. I går fik vi dokumentation for, at der er begået fejl, som nu medfører, at CMT opsiger samarbejdet. Vi stiller meget klare krav til ordentlige forhold på byggeriet, og de krav kan ikke gradbøjes. Derfor slår vi hårdt ned, hvis spillereglerne bliver brudt, og det har vi nu taget konsekvensen af. Derfor er jeg meget tilfreds med, at samarbejdet med Atlanco stopper, siger Henrik Plougmann Olsen, der er administrerende direktør i Metroselskabet.


I kontrakten mellem Metroselskabet og CMT er der indskrevet en social klausul om, at alle underentreprenører skal overholde ILO-konventionen. Det betyder, at arbejde udført i Danmark skal følge danske løn- og arbejdsvilkår. Samtidig forlanger CMT, at alle deres underentreprenører skal melde sig ind i en arbejdsgiverorganisation. Det sikrer, at de ansatte på projektet arbejder under dansk overenskomst, og at arbejdet dermed følger danske løn- og arbejdsvilkår.
 

Atlancos irske moderselskab oprettede for nylig et nyt underselskab i Danmark, der ikke er medlem af en arbejdsgiverorganisation. Selskabet er heller ikke godkendt til at arbejde på projektet, og derfor afsluttes samarbejdet nu med det irske vikarbureau.

 
Igennem de seneste tre års metrobyggeri har i alt cirka 250 underentreprenører og leverandører haft opgaver på metrobyggeriet. I samme periode har der været i alt 36 faglige sager på metrobyggeriet, som dermed ligger på niveau med resten af byggebranchen (Dansk Byggeris opgørelse).

 
I december 2013 blev en tidligere underentreprenør på metrobyggeriet imidlertid opsagt på grund af mangelfuld dokumentation for overholdelse af dansk overenskomst.

 
- Langt de fleste virksomheder på byggeriet opfører sig, som de skal. Men der kan være enkelte brodne kar, og dem holder vi skarpt øje med. Det er bl.a. derfor, at vi har iværksat en omfattende undersøgelse af 10 udvalgte underentreprenører, heriblandt Atlanco, for at sikre, at forholdene på byggeriet er i orden, siger Henrik Plougmann Olsen.

 
Metroselskabet har i løbet af sommeren forhandlet en skærpet godkendelsesprocedure på plads med CMT. Det betyder, at Metroselskabet fremadrettet kan fravælge underentreprenører, som er på vej ind på projektet, hvis de tidligere har haft problemer med at leve op til kravene om ordentlige løn- og arbejdsvilkår.


Både Metroselskabet og CMT lægger stor vægt på, at de opgaver, Atlanco har udført, vil fortsætte så uhindret som muligt, og vil samtidig gøre, hvad der er muligt, for at sikre trygge rammer for medarbejderne.


Onsdag nedlagde 60 polske arbejder ansat hos Atlanco ifølge 3F arbejdet, fordi de ikke havde fået deres løn. De 60 polske arbejdere er meldt ind i 3F.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst