Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Danmark sætter ballastvand-undtagelser på dagsordenen i IMO

Fredag 15. august 2014 kl: 07:00
Af: Redaktionen

Når IMO's miljøkomité, MEPC, mødes næste gang til oktober, skal der på dansk opfordring diskuteres udtagelser for bl.a. færgefarten i den kommende ballastvandkonvention.

Danske rederier har investeret milliarder af kroner i grøn teknologi de seneste år og er forberedt på endnu større investeringer som følge af kommende miljøregulering. Men reguleringen skal være til gavn for miljøet - ellers bliver investeringen meningsløs. Det gælder blandt andet på området ballastvand, hvor den internationale IMO-konvention forventes af få den nødvendige opbakning i år, så den kan træde i kraft 12 måneder senere. Det skriver Danmarks Rederiforening i en pressemeddelelse.

International skibsfart er også korte færgeruter
Som landet ligger nu, vil konventionen omfatte al international skibsfart og dermed også eksempelvis den 4 km lange færgerute mellem Helsingør og Helsingborg.  Lovgivningen giver god mening på lange, internationale sejladser, men ikke for færgefart og øvrig nærskibsfart i så lille skala, mener Peter Olsen, der er sekretariatschef for Bilfærgernes Rederiforening og ballastvand-ansvarlig i Rederiforeningerne.

- Man risikerer at pålægge en økonomisk byrde på flere millioner pr. skib, uden at der er nogen påvist risiko ved at sprede havvand fra én havn til nabohavnen i det samme hav, siger han.

Ingen risiko for spredning af invasive arter mellem nabohavne
Konsekvensen kan være, at færger skal investere i udstyr til rensning af ballastvand, selv om det er utænkeligt, at de vil sprede skadelige invasive dyrearter som visse typer krebsdyr på så korte afstande. Konventionen rummer enkelte muligheder for undtagelse, men disse har ved nærmere eftersyn vist sig upraktiske og betingelserne for restriktive i forhold til nærskibsfarten.

Danmark, i form af Søfartsstyrelsen og Naturstyrelsen, samt Rederiforeningerne, har nu sammen med færgerederiernes internationale brancheorganisation Interferry henvendt sig til den internationale søfartsorganisation IMO for at få sat undtagelsesmuligheder for nærskibsfarten på dagsordenen til det kommende møde i IMO's miljøkomité, MEPC, i oktober.

- Det vil være ganske uforståeligt, hvis det ikke skulle være muligt at undtage visse for skibe i international sejlads. Foreløbig har man fra dansk side i europæisk sammenhæng stået ret alene med dette relevante synspunkt, men vi håber, at det nye initiativ nu kan sikre en pragmatisk løsning inden konventionen træder i kraft, siger Peter Olsen.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst