Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vognmandsorganisation kommenterer EU-rapport

Mandag 14. april 2014 kl: 22:30
Af: Jesper Christensen

EU-Kommissionen har mandag offentliggjort en rapport om EU's indre marked for vejtransport - herunder cabotage-kørsel. Forventningerne til rapporten - og det kendskab man havde til indholdet - blev blandt andet drøftet de nordiske direktører i vognmandsorganisationerne bag NLA - Nordic Logistics Association i fredags

Indholdet af EU-Kommissionens rapport var delvist kendt af de nordiske direktører, da de holdt bestyrelsesmøde i NLA fredag. Tilstede var Liro Lehtonen, fra SKAL i Finland, administrerende direktør Rickard Gegö fra Sveriges Åkeriföretags, administrerende direktør Søren Hyldstrup Larsen fra NLA, administrernede direktør Erik Østergaard fra danske DTL, og Geir A. Mo administrerende direktør i norske NLF.


- Set fra et nordisk synspunkt kan jeg kun betragte denne rapport som udtryk for et 1-0 ved pausen for vores synspunkter. Holdningen i EU-Kommissionen og hos kommissær Siim Kallas har bevæget sig langt de sidste par år, siger Erik Østergaard fra DTL og fortsætter:


- Hovedkonklusionen i dagens rapport er, at der er behov for en balanceret tilgang til ændringer i dagens regler for blandt andet cabotage for at sikre, at reglerne fungerer og har effekt. Rapporten tager også fat på problemer som postkasse-selskaber og anden ulovlig aktivitet i forbindelse med etablering af selskaber. Og endelig - og ikke mindst - har EU-Kommissionen bevæget sig langt i sin forståelse af, at der er behov for ordnede sociale forhold for at sikre en lige konkurrence mellem vognmænd i EU.


DTL fremhæver:
  • at rapporten fra EU-Kommissionen lægger op til, at de gældende regler for blandt andet cabotage skal vurderes for at finde en bedre måde at regulere cabotage-reglerne på.
  • at EU-Kommissionen erkender, at klarhed og juridisk sikkerhed er en forudsætning for at kunne skabe lige konkurrence i vejtransport-markedet
  • at EU-Kommissionen erkender betydningen af, at vejtransport skal være attraktivt som arbejdsplads for at sikre industriens fremtid. Der skal derfor sikres en veluddannet arbejdsstyrke, som kan matches med attraktive arbejdspladser

- For et par år siden talte EU-Kommissionen om fuld liberalisering indenfor de kommende par år. Det er ikke længere på dagsordenen. EU-Kommissionen har erkendt - ligesom markedet har vidst længe - at sagen er mere kompliceret. Det er ikke tilstrækkeligt at have regler for lastbilen, der kræves også regler for chaufføren, siger Erik Østergaard og fortsætter:

- Der, hvor der stadig er en udfordring i forhold til EU-Kommissionen, er på en række af deres mere eller mindre dokumenterede påstande om tomkørsel og effektivitet. Forskellige undersøgelser viser, at der ikke er entydige konklusioner om tomkørsel, hvor meget der er, og hvordan det kan undgås. 


EU-Kommissionen forholder sig efter DTL's opfattelse alt for ortodokst til troen på, at tomkørsel kan reduceres, og i særdeleshed at cabotage kan reducere tomkørsel. 


- Det er slet ikke blevet bevist, siger Erik Østergaard.


Han peger på, at endnu en udfordring.


- Det er at få EU-Kommissionen til at forstå, at billigere transport ikke er løsningen. For den samlede transportsektor i EU, både vejtransport og jernbanetransport, er løsningen på udfordringerne ikke faldende priser på transport. Tværtimod, siger Erik Østergaard.


Rapporten kommer på et tidspunkt, hvor der er pause i EU-arbejdet på grund af valget til EU-Parlamentet 23.-25. maj. En ny EU-Kommission vil blive udpeget i efteråret.


Selvom der er pause i EU-arbejdet, vil de politiske diskussioner forsætte. Den franske minister har inviteret til konference 16. april om vejtransport, hvor også den danske minister og den norske statssekretær forventes at deltage.
Det forlyder endvidere, at cabotage og rapporten vil blive et af temaerne på det uformelle rådsmøde for transportministrene i maj 2014.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst