Forsiden
      

Iveco kører mod nord

Tirsdag 9. december 2008 kl: 10:43
Af: Redaktionen

Iveco kører mod nord
Iveco har leveret seks køretøjer til en ekspedition, der markerer 90-året for kortlæggelsen af Nordøspassagen.

En ekspedition markerer 90-året for markeringen af Nordøstpassagen af den opdagelsesrejsende nordmand, Roald Amundsen

Iveco kører mod nord
Iveco har leveret seks køretøjer til ekspeditionen "Oltre - Beyond The Edge 2008", der foregår i de aller nordligste egne af jordkloden. Ekspeditionen bevæger sig fra Nordkap i Norge mod Beringstrædet, hvor den markerer 90 års jubilæet for markeringen af Nordøstpassagen af den opdagelsesrejsende nordmand, Roald Amundsen.

Køretøjerne blev overrakt efterkommeren
Overrækkelsen af de seks køretøjer fandt sted på Ivecos hovedkvarter i Torino i Italien under overværelse af Petter Johannesen - ekspeditionens leder og efterkommer af Roald Amundsen. Petter Johannesen fik overrakt fire 5-dørs Massif og to Daily 4x4. Alle køretøjerne er specielt opbygget og designet til at kunne klare de udfordrende klimaforhold, som kendetegner en iskold nordisk vinter.

Ekstremt lave temperaturer venter
Ekspeditionen fører holdet gennem nogle af de mest vanskelige forhold, der eksisterer for motordrevne køretøjer. Minus 20°C er nok til at forårsage alvorlig statisk belastning på materialer og maskindele, men under ekspeditionen forventes temperaturen at falde helt ned til minus 50°C. De meget lave temperaturer medfører blandt andet, at plastik bliver hårdt og skrøbeligt; fysiske transformationer får olie og væsker til at miste deres effektivitet; gummidele og elektriske kabler sprækker og knækker nemt. Når køretøjet er i bevægelse står det over for et ekstremt dynamisk pres, da støddæmperne bliver hårdere og de hydrauliske komponenter fryser til.

Specialudviklede køretøjer
Iveco tog glædeligt imod udfordringen - at producere køretøjer til ekspeditionen - og har forsynet ekspeditionen med de ekstremt pålidelige køretøjer, den kræver, for at lykkes. Alle køretøjer er klargjort, så en maksimal præstationsevne garanteres, selv under de skrappeste klimaforhold. En specialudviklet afskærmning beskytter de mekaniske dele mod stød og brændstofsystemet er blevet tilpasset, så hovedsystemerne får en passende tilførsel uanset omstændigheder.

Arktisk imprægnering
Førerhusene er udstyret med ekstra varme- og afrimningssystemer. De elektriske og elektroniske systemer er beskyttet mod stød og kulde og er samtidig blevet forstærket, så de kan forsyne ekstra lys. Endeligt er køretøjerne udstyret med specialudstyr, så som trækspil og meget grovmønstrede dæk, der giver bedre greb på is og mulighed for at slippe væk fra potentielt farlige situationer. Fordi dæktrykket måske skal nedsættes for at forbedre vejgrebet på is er bilerne udstyret med specielle beadlock hjul, der sikrer, at dækket forbliver på fælgen selvom dæktrykket reduceres.
Den "arktiske imprægneringsproces" var dog mere omfattende end som så. Mens de fire Massif Station Wagons ikke krævede særlige installationer, er de to Daily 4x4 blevet fuldstændigt ombygget. Den ene til en kombineret lastvogn, beboelsesvogn og reservedelsopbevaring, mens den anden fungerer som både køkken og beboelsesvogn.

Fokus på miljø
Respekt for miljøet er et gennemgående tema for ekspeditionen. Ikke mindst fordi, en af de væsentligste årsager til ekspeditionen er at synliggøre behovet for større miljømæssigt omsorg. Ekspeditionen er bl.a. støttet af WWF.

"Oltre - Beyond The Edge 2008" starter søndag 7. december fra Milano i Italien og bruger herefter de næste 15 dage på at nå Nordkap, hvor den egentlige ekspedition begynder. Holdet består af 40 personer, der inkluderer forskere, læger, journalister, fotografer, filmfolk, chauffører samt mekanikere og ekspeditionen forventes at nå Beringstrædet i marts 2009.


Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst