VLAK-Regeringen åbner for miljøzoner i Danmarks største byerMandag 8. oktober 2018 kl: 08:24 Af: RedaktionenLuftforureningen skal ned i de største danske byer, hvor forureningen er størst, og hvor der bor flest mennesker. VLAK-Regeringen spiller i valgåret ud med at give København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg mulighed for at stramme miljøkrav til dieseldrevne lastbiler, busser, og varebiler Trafikken på de danske veje, der er steget markant de seneste 10 år blandt andet hjulpet på vej af generelt lave brændstofpriser og VLAK-Regeringens nedsættelse af registreringsafgifter, bidrager til 45 procent af forureningen med skadelige NOx-gasser og 10 procent af udledningen af partikler i Danmark. Endnu mere i myldretiden i de største byer. Lastbiler, busser og varebiler er store bidragydere. - Vi skal have ren luft i vores byer. Derfor vil regeringen give de fem største byer i Danmark mulighed for at indføre skærpede miljøzoner, hvor der stilles skrappere krav til lastbiler og busser. Og som noget nyt også krav til de ældre varebiler, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V). Som et led i regeringens klima- og luftudspil får København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg mulighed for at stramme de nuværende miljøkrav, så dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler skal leve op til de nyeste standarder. I dag er kravet mindst Euro 4-normen. De nye krav vil blive indført med virkning om næsten to år - i første omgng for lastbiler og busser - 1. juli 2020 vil kravet være mindst Euro 5, og fra 1. juli 2022 vil kravet være mindst Euro 6. Euro 6-normen blev indført for alle nye lastbiler og busser i 2014. De skærpede krav for varebiler vil også blive indført trinvist fra 1. juli 2020. - Med de nye regler vil den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer kunne reduceres med op til en fjerdedel. Det er noget, som virkelig vil kunne mærkes - ikke mindst i myldretiden, siger Jakob Ellemann-Jensen. Luftforurening er kilde til mange tabte leveår, sygdomstilfælde og er en daglig gene for mange - ikke mindst langs de store veje i de største byer. Fakta om miljøzoner:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |