|
RAPPORT:
Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbanerFredag 28. november 2025 kl: 01:00 Af: RedaktionenFemern Bælt-forbindelsen kan blive en motor for vækst og bæredygtige transporter i Europa. Det fremhæver blandt andre Greater Copenhagen-samarbejdet. Samtidig peger man hos Greater Copenhagen på, at en ny rapport viser, der kan komme 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen Rapporten "Rail Freight with the Fehmarn Belt fixed link", som Greater Copenhagen-samarbejdet og String-samarbejdet præsenterede i 2023, viste, at Femern Bælt-forbindelsen har potentiale til at skabe en afgørende forandring for transport samt vækst og udvikling i blandt andet Sverige og Danmark. Rapporten understregede også, at for at indfri potentialet kræves investeringer i jernbaneinfrastrukturen for at undgå flaskehalse og kapacitetsproblemer. Mangler i jernbanesystemet betyder allerede i dag, at stadig mere gods transporteres på vej frem for bane. Med de øgede godsmængder, som Femern Bælt-forbindelsen vil medføre, konkluderede rapporten, at der er risiko for en stigning i vejtransporten på svenske og danske veje med 120 procent. Nu præsenterer Greater Copenhagen og STRING opfølgningsrapporten “Rail Freight with the Fehmarn Belt Fixed Link. Unlocking the Potential”. Den viser, at udviklingen ikke er vendt. Situationen er tværtimod mere akut end i 2023. Arbejdet med at fjerne kritiske flaskehalse er ikke blevet prioriteret, og rapporten konstaterer: Flaskehalsene består:
Uændrede transporttider:
- Rapporten viser, at Sverige og Danmark må fremskynde planlagte investeringer og hurtigst muligt træffe beslutning om flere. Vi risikerer ikke blot en klima- og trafiksikkerhedsudfordring, men også at gå glip af muligheden for at udnytte Femern Bælt-forbindelsens fulde potentiale for investeringer, virksomhedsetableringer, vækst og udvikling. Sverige og Danmark vil ganske enkelt misse toget, hvis vi ikke handler nu, siger Jan Juul Christensen, der er Managing Director for Greater Copenhagen. Han suppleres af Thomas Becker, der er administrerende direktør for STRING. - Rapporten taler sit tydelige sprog og viser, at vi ikke længere står over for et fremtidigt behov, men en helt akut opgave - noget som den nuværende sikkerhedssituation i Europa blot understreger. Femern Bælt-forbindelsen vil skabe en ny dynamik for både gods- og passagertransport i hele Nordeuropa, men hvis infrastrukturen på begge sider af tunnellen ikke følger med, risikerer vi, at flaskehalse og manglende kapacitet bremser denne udvikling og svækker de gevinster, forbindelsen ellers kan levere, siger Thomas Becker. Rapporten præsenterer anbefalinger til regeringerne i Danmark og Sverige om tiltag, der kan dæmpe problemerne. Det handler blandt andet om:
Fakta om STRING: STRING er en politisk medlemsorganisation, der repræsenterer 9 regioner, 7 byer og 14 millioner mennesker i området mellem Hamborg og Oslo Fakta om Greater Copenhagen: Greater Copenhagen er et dansk-svensk politisk samarbejde, hvor 85 kommuner og fire regioner arbejder på at opbygge en af verdens mest konkurrencedygtige storbyregioner Interesserede kan læse mere om emnet her: ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |