Togoperatør kørte 6 millioner kroner hjem i første kvartal

Torsdag 7. maj 2026 kl: 13:12
Af: Redaktionen

Togoperatør kørte 6 millioner kroner hjem i første kvartal
DSB's nøgletal for årets første kvartal (Kilde og illustration: DSB)

Årets første tre måneder blev en udfordring for DSB med hensyn til punktlighed og plads. DSB peger på, at sporarbejder - eksempelvis i Aarhus, hvor sporene har været spærret i en periode, hårdt vintervejr og indførslen af et nyt planlægnings- og driftsafviklingssystem i efteråret sidste år, har gjort det vanskeligt at opretholde en tilfredsstillende togdrift i årets første måneder. DSB peger på, at situationen er bedret i løbet af marts - dog uden at nå op på sidste års niveau

I løbet af årets første tre mander kunne DSB notere et resultat før skat på 6 millioner kroner mod 225 millioner kroner i første kvartal sidste år, som dog var positivt påvirket af en kompensation på 82 millioner kroner, som DSB fik som følge af afgivelsen af Øresundstrafikken i 2024.


Fra DSB's kvartalsrapport:
  • Flere solgte pendlerrejser, selv om togdriften har været hårdt ramt i 1. kvartal
  • Driftsudfordringer har medført fald i det samlede antal rejser
  • Kundepunktlighed under mål i både Fjern- & Regionaltog og S-tog
  • Underskrift af kontrakt om fremtidens fuldautomatiske S-tog primo februar

Interesserede kan læse DSB's delårsrapport for årets første kvartal her:


DSB's punktlighed i årets første kvartal sammenholdt med samme periode sidste år. (Kilde og illustration: DSB)



Klik venligst

© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.