Borgere i Lemvig tog mod nyt batteri-eletrisk tog med Kong Frederik X om bordFredag 19. december 2025 kl: 14:33 Af: Jesper Christensen![]() Flere hunderede borgere fra Lemvig - store og små, unge og gamle, yngre og ældre - var sammen med folk fra andre egne af landet mødt op på Lemvig Station, da Midtjyske Jernbaner officielt indviede sine syv nye batteri-elektriske tog fredag. Få minutter efter planmæssig ankomst kørte et særtog ind på Spor 1 på Lemvig Station med Kong Frederik X om bord sammen med andre inviterede gæster Togturen var begyndt i Holstebro, hvor ved 10-tiden blev holdt taler af blandt andet transportminister Thomas Danielsen, som kalde det for historisk, at det første batteritog officielt bliver sat drift på statens jernbane. - At det sker i Vestjylland, er blot ekstra glædeligt. Midtjyske Jernbaner har helt fra begyndelsen været fremsynede og aktive for at få det her til at ske, og i tæt samarbejde med Banedanmark kan vi nu sætte strøm til, til glæde for passagererne i området, som får tog i absolut topklasse, sagde Thomas Danielsen. ![]() I Lemvig blev der serveret æbleskiver med tilbehør. Midtjyske Jernbaner har indkøbt syv nye Siemens Mireo Plus B batteritog, der skal erstatte selskabets gamle dieseldrevne og efterhånden slidte Y-tog, som har kørt på de vestjyske baner siden 1983. Banedanmark fornyede i sommeren 2025 strækningen mellem Skjern og Holstebro, og med etableringen af Banedanmarks to nye ladeanlæg på Holstebro og Skjern stationer kan Midtjyske Jernbaner inden længe lade de nye batteritog - og lade dem køre i fuldt omfang på skinnerne mellem Skjern og Holstebro og på skinnerne mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn. - Det er mere end bare et nyt tog, vi fejrer i dag. Det er en ny begyndelse og et stort skridt i retning mod en grønnere fremtid for jernbanen, hvor elektricitet erstatter diesel. Midtjyske Jernbaner har vist visionær vedholdenhed i arbejdet med at indsætte batteritog i Danmark, og jeg ønsker dem stort tillykke med bedriften og takker for det gode samarbejde. At vi får den første statslige batteritogsstrækning, kommer til at give Banedanmark værdifulde erfaringer i arbejdet med at gøre endnu flere strækninger klar til batteritog, sagde administrerende direktør i Banedanmark, Peter Jonasson. I begyndelsen af det nye år vil Midtjyske Jernbaners batteritog erstatte de gamle dieseltog - fire Y-tog og fire noget nyre Desiro-tog. Ladeanlægget i Skjern er endnu ikke meldt klar, men når det er sket, kan batteritogene komme i fuld drift på Midtjyske Jernbaners strækninger. - Danmarks første batteritog er ikke bare et tog – det er et symbol på forandring. Et tog, der reducerer CO2-udledningen markant, og som giver vores passagerer en rejseoplevelse, der er komfortabel, stille og fremtidssikret. Det er et bevis på, at vi kan kombinere teknologi og ansvarlighed og skabe løsninger, der gavner både mennesker og miljø, sagde direktør i Midtjyske Jernbaner, Martha Vrist. Det er en del af Infrastrukturplan 2035, at hele den statslige togtrafik skal være emissionsfri. Det betyder, at strækninger, der ikke elektrificeres med køreledninger, ifølge Banedanmark skal elektrificeres gennem batteritogdrift. Lidt fakta:
![]() ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |