Tysk pakkedistributør kører med el-lastbiler efter en kilometermodelMandag 15. december 2025 kl: 12:30 Af: Jesper Christensen![]() De nye lastbiler bliver stationeret på pakkecentret i Dorsten og vil blive brugt til transport af pakker til andre pakkecentre i landet. (Foto: DHL) DHL, der er Tysklands store distributør af pakker, har taget seks batteri-elektriske Mercedes-Benz eActros 600 i brug i den vestlige del af landet. De seks nye bile kører for DHL efter en "Transport as a service-model”, hvor selskabet betaler for at bruge lastbilerne i forhold til, hvor meget de kører, mens firmaet Hylane GmbH ejer lastbilerne, som Daimler Truck har leveret De seks lastbiler er en del af en bestilling på oprindeligt 30 el-lastbiler, som nu er øget til 42, og som DHL bruger i en ”Transport as a service-model”, hvor DHL bliver afregnet efter, hvor mange kilometer, bilerne kører. Ud over de seks, der får udgangspunkt hos DHL i Dorsten og skal transporterer pakker mellem DHL-terminaler, bliver to andre batteri-elektriske Mercedes-Benz eActros 600 stationeret hos DHL i Hamburg. En følge af en aftale fra i sommer I juni i år bekendtgjorde DHL, Hylane og Daimler Truck et partnerskab på en transport- og logistic-messe i München om 30 el-lastbiler, der skulle kører for DHL efter en transport as a service-model. Aftalen er efterfølgende blevet udvidet ti at omfatte 42 køretøjer. Om Mercedes-Benz eActros 600:
Lidt om DHL's COs-reducerede lastbilflåde:
Personerne på billedet øverst er fra venstre: Annette Horoba (afdelingsleder for transport), Frank Blümer (filialleder Post & Paket Dorsten) sammen med direktør Dr. Sara Schiffer direktør og direktør Maximilian Draxler - begge fra Hylane. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |