Region udbygger den regionale bus- og banebetjeningTirsdag 4. november 2025 kl: 20:19 Af: RedaktionenRegionsrådet i Region Sjælland har vedtaget trafikplanen for 2026, som fastholder den nuværende bus- og togtrafik og samtidig tilføjer en række forbedringer i form af flere afgange, kortere rejsetid og bedre forbindelser til uddannelse og arbejde, selvom udgifterne er steget. Det er den sidste plan fra Region Sjælland inden, regionen bliver til Region Østdanmark i 2027 - Jeg er rigtig glad for, at vi kan holde fast i den kollektive trafik, som så mange er afhængige af og samtidig udbygge og gøre den endnu bedre, siger regionsrådsformand Trine Birk Andersen (S), der glæder sig over, at trafikbetjeningen både kan fastholdes og udbygges. - For mange er busser og tog den daglige vej til uddannelse, arbejde og fritid, og det er med til at binde vores byer sammen. Det betyder også, at folk i de mindre byer stadig har gode muligheder for at komme ind til de større byer. Det er helt afgørende for, at vores region kan udvikle sig og være et attraktivt sted at bo, siger Trine Birk Andersen videre. Flere afgange, kortere rejsetid og bedre forbindelser til uddannelsessteder betyder, at hverdagen bliver lettere for pendlere, studerende og familier. Det giver mere frihed til at planlægge dagen og bedre muligheder for at bo i mindre byer uden at miste kontakten til de større byer. Selvom regionen står over for ekstraudgifter til nyt rejsekortsystem og øgede CO2-afgifter, er der fundet plads til en række forbedringer, der gør den kollektive trafik mere attraktiv
Sidste trafikbestilling fra Region Sjælland peger fremad Fra fredag 1. januar 2027 bliver Region Sjælland og Region Hovedstaden samlet til Region Østdanmark. Den næste trafikbestilling i 2026 vil derfor ske samlet for den nye Region Østdanmark og omfatte alle regionale buslinjer og lokalbaner i begge regioner - herunder også R-nettet, der med hurtige buslinjer med halvtimesdrift har gjort den kollektive trafik mere attraktiv. Christian Wedell-Neergaard, formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, gør status inden dannelsen af den nye Region Østdanmark. - Vi har i de seneste år styrket og udbygget den regionale kollektive trafikbetjening. Det lige fra indkøbet af 24 nye batteritog til opgradering af en række buslinjer til det attraktive R-net med halvtimesdrift og til forsøg med nye mobilitetsløsninger til de mere tyndt befolkede områder. Der er sket helt utroligt meget, og jeg synes egentligt, vi har gjort det godt, og at vi i Region Sjælland står et godt sted, inden vi går ind i den nye Region Østdanmark, siger Christian Wedell-Neergaard. I foråret vedtog Region Sjælland Trafikplan 2025 og arbejder med en langsigtet økonomisk plan for kollektiv trafik, som overleveres til den kommende region. Som led i dette arbejde har Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde 21. oktober afsat 8 millioner kroner til nye forsøg, herunder:
Lidt fakta:
Forbedringer i 2026:
![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |