Dansk produceret brint er kørt til Tyskland med tankvognMandag 3. november 2025 kl: 17:52 Af: Jesper Christensen![]() Mandag kørte en tankvogn med brint produceret ved hjælp af bæredygtig produceret energi fra Danmark til Tyskland. Brinten blev trykket i tanken på HySynergy-anlægget i Fredericia, der drives af Everfuel og Crossbridge Energy Fredericia. Anlægget blev indviet mandag og er et af Europas første storskala elektrolyseanlæg til produktion af certificeret grøn brint. Samtidig markerede transporten begyndelsen på dansk eksport af grøn brint Ved indvielsen af HySynergy-anlægget i Fredericia deltog blandt andet finansminister Nicolai Wammen (S), den japanske ambassadør i Danmark Hideki Uyama, borgmester Christian Bro (S) fra Fredericia Kommune, direktør Finn Schousboe fra Crossbridge Energy Fredericia og førende stemmer fra den europæiske og danske energisektor. Den brint, der bliver producer på anlægget er en 100 procent ren energibærer fremstillet ved hjælp af vedvarende energi. Anlægget betegnes som nøgleteknologi for omstillingen af tung industri og transport i Europa.  Det er første gang, at Renewable Fuels of Non-Biological Origin-certificeret grøn brint (RFNBO) produceret i Danmark eksporteres til udlandet, hvor markedsvilkårene for grøn brint er mere gunstige. Med HySynergy demonstrerer brintvirksomheden Everfuel og Crossbridge Energy Fredericia, der driver olieraffinaderiet i Fredericia, at teknologien virker - og at Danmark kan omsætte klimaambitioner til konkret handling både i en national og international kontekst. - HySynergy er et symbol på, at Danmark går forrest i Europas grønne omstilling. Vi har nu vist, at grøn brint kan produceres i industriel skala, leveres til industrien og eksporteres, siger Jacob Krogsgaard, der er administrerende direktør i og grundlægger af Everfuel. - I Danmark har man i årevis talt om potentialet i grøn brint. Nu viser vi, at det kan lade sig gøre i praksis, hvilket baner vejen for etableringen af en reel værdikæde og de kommende års mangedoblinger af produktionskapaciteter, når brintrøret til Tyskland er tilgængeligt, siger han videre. HySynergy-projektet er udviklet i samarbejde med raffinaderiet Crossbridge Energy Fredericia A/S, som allerede aftager brint fra anlægget til brug i produktionen af flydende brændstof. Samarbejdet viser, hvordan bæredygtigt produceret brint i praksis teknisk set kan bruges til at reducere CO2-udledninger i traditionel brændstofproduktion. - For Crossbridge Energy er samarbejdet med Everfuel en vigtig milepæl. Vi bruger i forvejen 35 ton brint om dagen i vores produktion. Den brint produceres på baggrund af fossil råolie, men kan erstattes med den grønne brint, og det gør vi i praksis allerede. Men desværre er der ikke nogen gulerod forbundet med at gå foran for at gøre det bedre og bedre. Vi har vist, at vi kan. Nu skal lovgivningen følge med udviklingen, så vi kan levere på de store grønne ambitioner i Danmark, siger Finn Schousboe, der er administrerende direktør i Crossbridge Energy. HySynergy markerer første skridt i Everfuels ambition om at etablere over 2 GW elektrolysekapacitet i Danmark inden 2035. Ud over fremtidige udvidelser af HySynergy omfatter planen også udviklingen af projekt Frigg - et storskalaanlæg i Revsing Energipark ved Vejen, hvorfra brint kan leveres direkte til tyske industriaftagere via det kommende brintrør, der forventes klar i 2030. Om HySynergy: 
 Om Everfuel:  
 Om Crossbridge Energy:  
 ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.  |