Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncernFredag 12. september 2025 kl: 12:01 Af: RedaktionenI august endte det samlede antal lanemeter fragtet gods hos den danske rederi-koncern, DFDS, på 3,1 millioner, hvilket var 1,9 procent lavere end i august sidste år. DFDS kunne også notere færre passgerer med rederiets færger På fragtområdet nåede de samlede mængder op på 3,1 millioner lanemeter i august i år - en tilbagegang på 1,9 procent i forhold til august 2024. Justeret for ruteændringer endte fragtmængderne 3,9 procent lavere. År-til-dato vækstraterne var henholdsvis 0,1 procent og -1,2 procent. Fragtmængderne på DFDS' Nordsøruter faldt i august i forhold til august sidste år - hovedsageligt som følge af lavere aktivitet på ruter til Storbritannien. Middelhavsmængderne endte også på et lavere niveau end i 2024 på grund af en vis opbremsning i tyrkisk bilproduktion og indenlandsk efterspørgsel samt reduceret kapacitet på én rute. Mængderne på Den Engelske Kanal var højere end i 2024 drevet af DFDS' nye Jersey-ruter. Østersømængderne var også højere end i 2024, mens mængderne på Gibraltar-strædet var på niveau med 2024. I de seneste 12 måneder, 2025-24, steg de samlede transporterede fragt-lanemeter med 2,5 procent fra 40,6 millioner i 2024-23 til % til 41,6 millioner i 2024-24. Justeret for ruteændringer var stigningen 1,9 procent. På passagerområdet faldt antallet af passagerer i august 2025 justeret for ruteændringer med 3,3 procent til 911.000. Den justerede år-til-dato vækstrate var ved udgangen af august 3,8 procent. Højere passagervolumener på Østersøen blev opvejet af primært færre passagerer på Doverstrædet. Antallet af biler i august var 3,2 lavere lavere end i 2024 justeret for ruteændringer. I de seneste tolv måneder, 2025-24, der det samlede antal passagerer gået ned med 10,1 procent 6,2 millioner i 2024-23 til 5,6 millioner i 2025-24: Justeret for ruteændringer var faldt vækstraten var med 3,0 procent. De nævnte ruteændringer er:
![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |