DSB melder om god fremdrift i investeringer

Torsdag 4. september 2025 kl: 10:58
Af: Redaktionen

I sin halvårsrapport for årets første seks måneder beskriver DSB sin investering i en omfattende fornyelse af togflåden for fjern- og regionaltog, som i de kommende år vil komme til at bestå af nye, moderne, elektriske og mere klimavenlige tog. Herudover forbereder DSB omlægning af den nuværende S-bane fra en traditionel bybane til et fuldautomatisk, førerløst transportsystem


Når det gælder de nye IC5-eltogsæt har kundevækst og større efterspørgsel på togrejser betydet, at DSB har fremrykket bestillingen af yderligere 50 IC5-eltogsæt. Den samlede ordre lyder er dermed på i alt 153 eltogsæt. Der er tale om det største togindkøb i dansk historie. 


Togproducenten Alstom skal levere de nye  IC5-eltogsæt og stå for vedligeholdelsen af dem på to nye værksteder i Aarhus og København.


Det forventes, at de første IC5-eltogsæt vil blive sat i passagerdrift i begyndelsen af 2027.

 
Når det gælder EC-togvogne har DSB bestilt 240 EC-togvogne og 16 styrevogne - i alt 16 vognstammer - hos den spanske leverandør Talgo. Vognstammerne skal trækkes af EB-ellokomotiverne. Både togvogne og ellokomotiver er godkendt til at køre i Danmark og Tyskland og skal indgå i DSB’s internationale trafik. Syv vognstammer forventes at blive indsat i passagerdrift i slutningen af året.


Når det gælder S-togene i Hovedstadsområdet bliver Fremtidens S-tog fuldautomatiske. De forventes påbegyndt sat i drift i løbet af 2032. DSB har sat gang i to udbud og forventer at kunne tildele kontrakten på de nye S-tog i slutningen af året og på de understøttende systemer til fuldautomatisk drift i 1. halvår 2026.


Der er tæt samarbejde med Banedanmark om overtagelsen af S-banens infrastruktur i 2027.



Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.