TRANSPORTMINISTERFORSLAG EFTER TOGULYKKE VED KLIPLEV:

Vejene ved jernbaneoverkørsler uden bomme kan få rumleriller

Mandag 18. august 2025 kl: 13:37
Af: Jesper Christensen

I følge Færdselsloven skal bilister - store som små - køre med en passende lav hastighed, når de skal passere en jernbaneoverskæring. Transportminister Thomas Danielsen siger efter togulykken ved Kliplev i Sønderjylland i fredags, hvor en 60-årig kvindelig passager i et intercity-tog på vej mod Sønderborg mistede livet, at rumleriller eller kraftige bump kan sikre, at køretøjerne kommer helt ned i fart, inden de når hen til overskæringen

Banedanmark arbejder med et nyt signalsystem til jernbanerne i Danmark. Samtidig med det, vil jernbaneoverkørsler med lyd- og lyssignal blive opgraderet med bomme, der går ned, når der er tog på sporet. Med de bliver først sat op i 2027, når det gælder den banestrækning mellem Tinglev og Sønderborg, hvor et intercity-tog fredag eftermiddag var på vej mod Sønderborg, da det ramte et sættevognstog med en fire-akslet gylletankvogn i en overkørsel ved byen Bjerndrup mellem Tinglev og Kliplev. 


En 60-årig kvinde, der var passager i toget, mistede livet, mens lokomotivføreren og lastbilchaufføren blev alvorligt kvæstede.


Ulykken har fået lokale borgmestre til at kræve, at der bliver gjort noget nu - og ikke først i 2027.


Transportminister Thomas Danielsen har mandag udtalt, at det stort set ikke er praktisk muligt sætte midlertidige bomme op, inden de varige bomme skal monteres. Derfor vil han se på, hvilke andre muligheder der er for at øge sikkerheden ved jernbaneoverskæringerne.


Det kan eksempelvis være rumleriller eller kraftige bump, så man på dem måde sikrer, at bilisterne - i store som små biler - sætter hastigheden ned, inden de når hen til overskæringen.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.