RAPPORT OM NARKOSMUGLING MED SKIBE:
Narkokriminelle har interne meddelere i forsyningskæderneOnsdag 13. august 2025 kl: 12:57 Af: Jesper ChristensenIfølge rapporten “World Customs Organization, Infiltration of maritime cargo supply chains - Organized crime, cocaine and the internal conspirator, juni 2025”, der er udgivet af den internationale told-organisation, WCO, og udarbejdet med støtte fra de australske toldmyndigheder, er benytter narkokriminelle sig i vid udstrækning af interne meddelere i de maritime forsyningskæder, der forbinder afsenderlandene - først og fremmest Sydamerika - og modtagerlandene, hvor de europæiske lande er de store modtagere WCO har analyseret godt 2.600 beslaglæggelser i 2023 - 2024 af narko verden over, hvor de 97 procent var kokain. Beslaglæggelserne var foretaget af told- og grænsemyndigheder i relation til maritim fragt og skibsfart, og analysen fokuserer på smugling, hvor interne meddelere i forsyningskæderne har haft en rolle. På den måde har narkokriminelle udnyttet sårbarheder i kontrolprocesserne. Analysen viser, at ud af et samlet beslag af 1.347 ton ulovlige stoffer, var der konservativt anslået involveret en intern meddeler i 68 procent af beslagene. I de øvrige tilfælde, der ikke er taget med i analysen, kunne man ikke finde eller fastslå, om der havde været interne meddelere involveret. Analysen ser også på, hvor beslaglæggelsen er sket. Eksempelvis var der i 2024 et fald i beslaglæggelserne i Tyskland, mens beslaglæggelserne af forsendelser til Tyskland i andre lande blev fordoblet i 2024 i forhold til 2023. De narkokriminelle benytter sig ifølge analysen fra WCO først og fremmest af Container “rip on – rip off”, fastgørelse af forsendelserne på skibsskrogene, skjulte forsendelser i containerstrukturer og af at kaste forsendelserne i havet fra skibe, der befinder sig på åbent hav, hvor efter medgerningsmænd i både samler forsendelserne op og bringer dem i land. WCO peger på, at analysens resultater understreger, at organiserede kriminelle grupper fortsat med succes infiltrerer globale fragtforsyningskæder og er afhængige af interne medskyldige til at gennemføre storskalet narkotikasmugling på tværs af kloden. Det er også tydeligt, at der er behov for øget opmærksomhed og koordinerede indsatser på tværs af jurisdiktioner - herunder med den private sektor, for at mindske de negative konsekvenser af den ulovlige handel. Konklusionen i analysen er, at koordinerede og samarbejdende indsatser bør fokusere på:
WCO understreger, at selvom de indhentede data er omfattende, især for Europa, er nogle regioner underrepræsenterede, herunder de store nordamerikanske narkotikamarkeder. Det skyldes dels begrænset åben kilderapportering af enkeltstående narkotikabeslag, men afspejler også udbredelsen af smuglingsruter over land og til søs ind i USA på grund af nærheden til mexicanske og sydamerikanske narkotikaproduktionscentre. Analysen giver derfor ikke et fuldstændigt billede af globale narkotikastrømme inden for hele det maritime område, men giver en nøjagtig vurdering af nylige tendensskift, aktiviteter og sandsynlige kortvarige smuglingstrends, der er mest udbredt i den maritime fragtforsyningskæde. Interesserede kan læse analysen “World Customs Organization, Infiltration of maritime cargo supply chains - Organized crime, cocaine and the internal conspirator, juni 2025” her: ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |