Fransk togproducent skal levere flere tog til danske skinnerFredag 27. juni 2025 kl: 11:37 Af: RedaktionenPassagerfremgang og større efterspørgsel på togrejser betyder, at DSB bestiller yderligere 50 IC5 togsæt hos den franske Alstom-koncern, hvor DSB i 2021 indgik en aftale om en leverance på 100 togsæt med mulighed for at bestille yderligere togsæt. Det er den option, som DSB nu udnytter De kommende de kommende IC5-tog er lige nu er ved at blive produceret hos Alstom, der er Europas største togproducent. Efter planen vil de begynde at køre med passager i Danmark fra 2027. - Vi er overbeviste om, at Alstom og IC5-togene vil levere den kvalitet, konsistens og komfort, som vores passagerer forventer, siger DSB's direktør for Strategi & Togmateriel, Jürgen Müller, i forbindelse med aftalen med Alstom om leverancen af yderligere 50 togsæt. Indkøbet af IC5 er det hidtil største togindkøb i Danmark. Som en del af kontrakten skal Alstom stå for vedligeholdelsen af IC5-togene på to nye værksteder, der opføres i Aarhus og København. Med aftalen om indkøb og vedligehold af yderligere 50 yderligere togsæt bliver kontrakten, der i forvejen udgjorde over 20 milliarder kroner, udvidet yderligere. De første togsæt kommer til Danmark i løbet af 2025, hvor de skal genne test på danske togskinner. Efter kvalitetstjek og myndighedsgodkendes skal DSB-personale gennemføre træning i togsættene, inden de kan sættes i passagerdrift. IC5 skal DSB’s aldrende dieseltog, der i takt med elektrificeringen af jernbanenettet i Danmark bliver kørt ud på et sidespor og tages ud af drift frem mod 2030 således, at DSB’s togflåde bliver 100 procent elektrisk. Det nye IC5-tog er bygget op omkring Alstom's Coradia Stream-tog, der i dag drift i blandt andet Italien og Holland. Der er dermed tale om en afprøvet togplatform, som har kørt på de europæiske jernbaner i flere år. I DSB's IC5-udgave er Coradia Stream tilpasset danske krav og designtraditioner. Fakta om DSB’s indkøb af togsæt, vogne og lokomotiver:
Nedenfor er en tidslinje over de vigtigste milepæle i fornyelsen af togflåden: 2018: DSB bestiller de første 26 EB-lokomotiver hos tyske Siemens med option på yderligere 16 2020: DSB bestiller 8 EuroCity-vognstammer hos spanske Talgo De første 3 EB-lokomotiver leveres og sættes i passagerdrift 2021: DSB bestiller 100 elektriske IC5-togsæt bygget på Alstom's Coradia Stream-tog 2022: I alt 42 elektriske EB-lokomotiver er godkendt og leveret 2023: DSB bestiller yderligere 8 EuroCity-vognstammer hos Talgo og udvider ordren med 16 styrevogne Designet på IC5 låses og produktionen påbegyndes DSB sender fremtidens fuldautomatiske S-tog i udbud De første EuroCity-togvogne ankommer til Danmark 2025: EuroCity sættes i passagerdrift DSB bestiller yderligere 50 IC5-tog, hvilket bringer den samlede ordre op på 150 Første IC5 testkøres i Danmark 2027: IC5 er i passagerdrift ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |