Fokus på energieffektivitet og brug af færre ressourcer giver resultatet hos fransk lastbilproducentOnsdag 25. juni 2025 kl: 12:06 Af: Redaktionen![]() I sin seneste bæredygtighedsrapport, der blev offentliggjort i juni, beskriver Renault Trucks sin strategi for energieffektivitet og ressourcebesparelse, der er indarbejdet i lastbilproducenten forskellige produktionssteder. Siden 2019 er udledningen af drivhusgasser blevet reduceret med 26 procent. Renault Trucks har som mål om at opnå CO2-neutralitet på sine produktionssteder inden 2040 For at reducere CO2-aftrykket fra sine fabrikker har Renault Trucks sat flere tiltag i gag - eksempelvis modernisering af varmesystemer, isolering af bygninger, udvikling af et varmenetværk, der genvinder spildvarme fra industrielle processer, og reduktion af antallet af motortest. Kombineret med målrettede investeringer har det siden 2019 resulteret i en C02-reduktion på 26 procent.
Samarbejde skaber energiske løsninger Renault Trucks samarbejder med tredjepartsinvestorer for at udvikle faciliteter, der producerer vedvarende energi direkte på deres anlæg:
Andre løsninger:
Halveret vandforbrug:
Eliminering af affald som ikke kan genbruges
På tværs af alle producentens lokationer sorteres, genbruges eller genanvendes affald:
Biodiversitet og beskyttelse af arter Renault Trucks har forbudt brugen af plantebeskyttelsesmidler på sine produktionssteder og prioriterer eksempelvis miljøvenlig græsslåning og økologisk græsning for at bevare grønne områder. I Vénissieux og Saint-Priest er der etableret bistader, mens Renault Trucks i anlægget i Bourg-en-Bresse er involveret i et bevaringsprogram for Dévorah-floden, der er hjemsted for en beskyttet guldsmedeart. Et partnerskab med Reyssouze-afvandingsområdet er blevet indgået frem til 2028. Siden 2023 er der blevet plantet mere end 2.400 træer i Lyon for at reducere varmeøer og øge jordens gennemtrængelighed. Der er også oprettet en eksperimentel zone på 3.000 kvadratmeter for at genoprette jordens frugtbarhed gennem jordbearbejdning. Området er først og fremmest designet til at skabe et køligt mikroklima og understøtte biodiversiteten ved at tiltrække fugle, insekter og små pattedyr. Renault Trucks planlægger fremadrettet for klimaændringernes indvirkning på de forskellige anlæg og udfører klimarisikovurderinger for 2050 og 2100. Vurderingerne skal pege på sårbarheder over for begivenheder som hedebølger, oversvømmelser, stigende grundvandsniveauer, tørke og stærk vind, så de forskellige enheder kan modstå klimapåvirkninger i fremtiden. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |