Hybrid-slæbebåd med eldrift blive placeret i ØresundshavnOnsdag 23. april 2025 kl: 11:19 Af: Redaktionen![]() Mathias Jonasson fra Svitzer og Anders Paulsson fra Helsingborg Havn ved slæbebådenes placering ved Parapeten i Helsingborg. (Foto: Helsingborg Hamn) Slæbebåden »Svitzer Balder«, der er bugserbådsrederiet Svitzer’s første slæbebåd med fuld elektrisk kapacitet, får fra juni fast kajplads i Helsingborg Havn. Den nye slæbebåd, der er en hybridløsning med landstrømsladning og en batterikapacitet på 1.818 kWh, kan mindske udslippene af drivhusgasser til tæt på nul og markerer endnu et skridt i en mere bæredygtig retning
Svitzer’s nye slæbebåd er designet hos Robert Allan Ltd. i Canada og bygget på Sanmar Shipyard i Tyrkiet og bliver rederiets første med fuld elektrisk kapacitet. - Hvis vi skal nå vores mål, skal vi handle allerede nu. Eldrift er ikke hele løsningen, men det er et konkret skridt, vi kan tage her og nu, siger Mathias Jonasson, der er Cluster MD Scandinavia hos Svitzer. Slæbebåden er udstyret med et batterisystem på 1.818 kWh og en dieselgenerator, der fungerer som backup. I normal drift køres båden udelukkende på el. Helsingborg er med korte arbejdscykler og adgang til landstrøm et ideelt sted for den nye skæbebåd. - Helsingborg Havn har været fødselshjælper i dette projekt. Uden den tekniske infrastruktur til opladning kunne vi ikke have placeret båden her, siger Mathias Jonasson. Med »Svitzer Balder« forventer rederiet at mindske udslippene med op til 700 ton CO2 om året sammenlignet med konventionel dieseldrift. Fartøjet styrker også Svitzers operationelle kapacitet i Øresundsregionen. - Med endnu et fartøj i flåden får vi større fleksibilitet og kan møde kundernes behov med højere præcision, siger Mathias Jonasson. Om Svitzer Balder:
Om Svitzer:
![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |