SELSKABET BAG HOVEDSTADENS METRO:

2022 var et tilfredsstillende år

Tirsdag 28. marts 2023 kl: 20:54
Af: Redaktionen

I 2022 var nedgange, opgange, perroner og døre i metroen i Hovedstaden igen åbne som før coronat-iden. Metroselskabet, der står for hovedstandes metro, kan konstatere, at der i 2022 var flere rejsende end forventet og at de medvirkede til, at Metroselskabet kunne levere et resultat på 41 millioner kroner. Selskabet forventer en kraftig vækst i både passagerantal og omsætning i 2023

Metroselskabet fremhæver, at det er tilfredsstillende, at årets resultat viser, at flere passagerer end forventet rejste med Metroen i 2022, hvilket også resulterede i, at årets økonomiske resultat blev bedre end forventet. Før af- og nedskrivninger blev resultatet på de ovennævnte på 41 millioner kroner., hvilket var 220 millioner kroner bedre end forventet i budgettet for 2022.


- Efter at vi som følge af COVID-19 har skubbet forventningerne til indfasningen af Cityringen og deraf har justeret vores passagertal, er det meget tilfredsstillende igen at se vækst i antallet af passagerer i Metroen. Det vidner om, at vi løfter opgaven ansvarligt og leverer den vigtige og bæredygtige transport til hovedstadens borgere, vi er sat i verden for. Når det er sagt, så ligger der en stor opgave foran os. I 2023 bliver det således en af Metroselskabets vigtigste opgaver at få flere passagerer til at vælge Metroen trods den øgede brug af hjemmearbejde i samfundet. Vi har et ambitiøst mål om 130 millioner passagerer i 2023, hvilket er en stigning på ca. 22 millioner i forhold til sidste år, siger Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.

 
2022 blev også året, hvor flest mennesker rejste med Metroen på én dag. Det skete i forbindelse med Tour de France fredag 1. juli, hvor 569.000 passagerer benyttede Metroen. I begyndelsen af året rundede Metroen én milliard rejsende siden åbningen, i september var der idéfasehøring om den nye metrolinje M5, og i oktober var det 20 år siden, at det første metrotog kørte mellem Nørreport og Amager.

 
På trods af problemer med globale forsyningskæder havde selskabet i 2022 god fremdrift i anlægget af den sydlige forlængelse af metrolinjen M4. I tæt samarbejde med leverandørerne arbejdes der målrettet på, at linien som planlagt kan åbne i 2024.

 
- En af vores vigtigste opgaver er at sikre, at Metroen også i fremtiden møder kundernes behov. Derfor har vi taget hul på de første projekter, som skal forny og forbedre de eksisterende metrotog. Samtidig har vi blikket fast rettet mod fremtiden, hvor Metroselskabet fortsat skal være det mest eftertragtede bæredygtige mobilitetstilbud i hovedstaden. Derfor har vi blandt andet vedtaget en ny forretningsstrategi, hvor ambitionen er at levere størst mulig samfundsværdi med det mindst mulige klimaaftryk. Det kræver mange og svære valg, men vi er sikre på, at det er den rigtige vej frem, siger Jørn Neergaard.

 
I 2022 kørte Metroen med en driftsstabilitet på over 99,4 procent for alle linjer, mens passagererne kvitterede med en høj kundetilfredshed.
 

Fakta om Metroselskabets 2022-resultat:
  • Årets resultat før af- og nedskrivninger var bedre end budgetteret. Resultatet landede på 41 millioner kroner, hvilket var 220 millioner kroner bedre end forventet i budget 2022. Det skyldtes primært højere passagerindtægter som følge af de 17 millioner flere passagerer end forventet. Selskabets gennemsnitlige indtægt pr. passager var på 11,00 kroner og var dermed i overensstemmelse med forventningen
  • I alt rejste 108 millioner passagerer med Metroen i 2022. Det forventes, at passagertallet vil fortsætte med at stige - både på grund af befolkningstilvæksten, fordi flere vælger at rejse med Metroen, samt som følge af passagertilgang i forbindelse med åbningen af M4 Syd i 2024. Målet er, at 181 millioner passagerer vil benytte Metroen i 2028
  • Metroens Net Promoter Score, der måler kundernes villighed til at anbefale Metroen til andre på en skala fra -100 til +100, endte i 2022 på +63 og holdt dermed overordnet niveauet fra 2021, hvor resultatet var +64. En høj NPS betyder at selskabet leverer kerneopgaven - at give kunderne hurtig, højfrekvent, driftssikker og bæredygtig transport døgnet rundt
  • Metroen opretholdt i 2022 et højt niveau for den samlede driftsstabilitet, der landede på 99,4 procent for alle linjer. Driftsstabiliteten regnes som faktiske afgange kørt i overensstemmelse med planlagte afgange, og stabiliteten oversteg målsætningen på 98 procent
  • I 2024 forventer Metroselskabet at åbne forlængelsen af M4 i sydlig retning med fem nye stationer til det nye kollektive knudepunkt Ny Ellebjerg (i fremtiden København Syd), hvor Metroen vil møde regional- og fjerntog og flere S-togslinjer
  • Den nye linie vil betyde et stort løft af Københavns kollektive trafik. I 2022 blev der lagt skinner på hele strækningen, og elektriske og mekaniske systemer blev installeret i de færdigbyggede tunneler
  • Den nye metrostrækning bliver 4,5 kilometer lang og forventes at blive brugt af ca. ni millioner passagerer om året i 2030
  • Et politisk flertal i Folketinget og i Københavns Borgerrepræsentation står bag arbejdet med en undersøgelse af en potentiel kommende metrolinje M5, der kan understøtte byudviklingen i nye områder og afhjælpe de trængselsproblemer, der allerede i dag præger trafikken mellem Amager og det øvrige København. I efteråret 2022 gennemførtes en idéfasehøring og borgermøder om M5
  • I Nordhavn er der også mere Metro på vej, da to mulige forlængelser af den eksisterende M4-linie til Ydre Nordhavn undersøges. Udredningen forventes afsluttet i sommeren 2023, hvorefter der skal tages politisk stilling til projektet
  • Budgettet for 2023 indeholder et mål om 130 millioner passagerer, hvilket er en stigning på ca. 22 millioner i forhold til 2022. 
  • Takstindtægter er budgetteret til 1.533 millioner kroner, mens resultat før af- og nedskrivninger er budgetteret til et overskud på ca. 80 millioner kroner




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.