Grenaa-vognmand har fået sit første vogntog med italienske hesteTorsdag 16. februar 2023 kl: 09:29 Af: Redaktionen![]() Den første Iveco X-Way i Gert Svith A/S flåde er har 570 hk som trækkraft til læsset på både forvogn og kærre - en tre-akslet AMT-kærre - som giver en samlet vogntogsvægt på 56 tons. Lastbilforhandleren, Bache A/S, der blandt andet har en afdeling i Aarhus, har fornyligt leveret en ny fire-akslet Iveco X-Way til vognmandsvirksomheden Gert Svith A/S, der har hjemted i Grenaa. Den nye Iveco, der skal køre med en tre-akslet AMT-kærre, så vogntogets samlede totalvægt kommer op på 56 tons, er det første Iveco-vogntog hos Grenaa-virksomheden Vognmands- og entreprenørfirmaet, Gert Svith A/S, i Grenå hører til i den tunge klasse med et halvt hundrede store lastbiler til entreprenør-, kran- og blokvognskørsel. Dertil kommer en snes tunge entreprenørmaskiner fra rendegravere og gummigeder til gravemaskiner. En stor del af virksomhedens lastbiler er leveret af producenter i Nordeuropa. Med den nye Iveco X-Way 570 8x4*4 er der også kommet en sydeuropæisk leverandør til. Det nye vogntog, der ud over den fire-akslede Iveco X-Way består af en tre-akslet AMT-kærre med tip, skal bruges til tung entreprenørkørsel på Djursland og i Midtjylland. - Det er vores første Iveco i firmaet, og vi glæder os til at se, hvordan den klarer sig i forhold til vores øvrige vognpark, der især består af svenske lastbiler, siger direktør Henrik Svith, der er fjerde generation i virksomheden, der blev grundlagt for over 100 år siden. - At vi nu prøver et nyt mærke skyldes, at vi har en god chauffør, Christian Tækker, der var frisk på at få ny bil, da Iveco kom med en løsning, der var interessant og passede til vores behov, siger Henrik Svith og fortsætter: - Jeg er overbevist om, at det aldrig bliver godt, hvis man sætter en chauffør i en bil, han ikke kan li’ at køre i. Christian har dog kørt i flere forskellige Iveco-lastbiler tidligere i sin karriere, og han var frisk på at prøve igen. Henrik Svith har tegnet en syv-årig Iveco 3XL-servicekontrakt (såkaldt guld-aftale) på X-Way’en. - Det skal nok blive godt, fastslår han. Den nye Iveco X-Way kom på markedet for ca. fem år siden og er siden løbende blevet opdateret med produktforbedringer på mange punkter. Det gælder også den sekscylindrede 13-liters motor, der i sin nyeste udgave yder op til 570 hk. - Jeg har kørt lastbil i mere end 25 år. Jeg startede i en Iveco EuroStar med 420 hk hos Friis-Pedersen i Nødager, og det var en fin bil dengang, siger chauffør Christian Tækker og fortsætter: - Siden har jeg kørt i mange forskellige lastbilmærker og -modeller, både i Danmark og det øvrige Norden inklusiv Nordnorge. I dag er jeg dog mere imponeret af Iveco's nye 13-liters 570 hk-motor, som både trækker bedre og er langt mere brændstoføkonomisk end min tidligere lastbil. Når snakken falder på de forskellige lastbilmærker, har Christian Tækker klare holdninger både til lastbilernes egenskaber og deres serviceniveau. Udsigten til at køre i stykker i en fjern afkrog - eller lige rundt om hjørnet for den sags skyld - har aldrig bekymret ham, uanset hvilke mærker, han har kørt i. - Der er mange holdninger til de forskellige mærkers servicenetværk. Jeg har hørt fra en kollega, der var kørt i stykker i Nordnorge i et af de svenske mærker, og hvor der gik to dage, inden hjælpen var fremme. Jeg har talt med en anden kollega, der også oplevede tekniske problemer i en Iveco næsten samme sted i Nordnorge, og her var hjælpen fremme pr. helikopter og bilen køreklar igen efter fire timer, siger han og peger på, at service er, hvad den lokale forhandler gør den til. Christian Tækker fortæller, at han har en klar følelse af, at Iveco-forhandleren i det østjyske, Bache A/S, er på dupperne. - Med den nye X-Way har Gert Svith A/S valgt den perfekte kombination af en bil, der både kan begå sig i svært terræn, men som samtidig leverer fremragende præstationer på almindelig vej, siger direktør Michael Bache fra Bache A/S i Aarhus, der har leveret bilen. - X-Way ‘en har Iveco's særligt, forstærkede chassisramme, som giver store fordele, når man kører med tung last. Derudover kan den leveres med HI-Traction-systemet, der gør, at bilen selv skifter over til firehjulstræk for bedst muligt vejgreb men kun i de situationer, hvor der er brug for det, fastslår han. Fakta om Gert Svith A/S’ nye Iveco X-Way: Chassis: 4-akslet X-Way (forstærket entreprenørversion) med parabelfjedre på forakslen og luftaffjedring på tandem- og bogieaksler. 6-cylindret 13-liters Cursor 13-motor på 570 hk og et maksimalt drejningsmoment på 2.600 Nm tilkoblet en 12-trins TraXon-gearkasse med krybegear. Navreduktion på trækakslerne med langs- og tværgående differentialespærrer samt styrbar og løftbar bogieaksel bagest Opbygning: 6,4 meter 3-vejs Nopa FTP-V320 tippelad med 5 mm Hardox- bund og hydraulikolietank integreret under ladet. Pendelsider i begge sider samt tophængt ”svensker-bagklap” hængslet i højre side i aluminium samt automatbagsmæk. Monteret hos Sawo i Aarhus og leveret af distriktschef Jan Thomsen Påhængskøretøj: Tre-akslet AMT-kærre med tre-vejs tip fra MTDK i Randers Vogntoget er malet af Vognmaleren i Assentoft ved Randers og solgt og leveret af Michael Bache fra den auturiserede Iveco-forhandler Bache A/S' afdeling i Aarhus Fakta om Gert Svith A/S:
![]() ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |