Politisk modstander af havneudvidelse har andre forslagTorsdag 9. februar 2023 kl: 10:57 Af: RedaktionenJakob Søgaard Clausen, der er tidligere byrådsmedlem af Dansk Folkeparti og nu løsgænger i Aarhus Byråd, var blandt modstanderne af den nu vedtagne havneudvidelse i Aarhus. Sammen med Enhedslisten og Radikale blev han sat uden for forhandlingerne tirsdag aften - Det var tydeligt, at det var havneformanden vi forhandlede med. Der var alene fokus på havnens behov og ikke på hvad det er vigtigt for Aarhus. Jeg savnede at byens første mand i form af borgmesteren også var til stede i forhandlingerne, men havne-kasketten skyggede for meget. Min klare anbefaling til forhandlingerne var at udskyde beslutningen om en havneudvidelse. Det er helt i tråd med anbefalingen fra det repræsentative borgerpanel, som byrådet har nedsat. En lang række af aktører, borgergrupper og fællesråd anbefaler desuden også, at beslutningen udskydes. Men det var der blandt partierne ikke opbakning til. Borgmesteren satte en ramme op for forhandlingerne, som blandt andet gik på at acceptere en massiv havneudvidelse nu samt anlæggelse af en ydermole. Det synes jeg er alt for tidligt at beslutte, og derfor måtte jeg forlade forhandlingerne, siger Jakob Søgaard Clausen og fortsætter: - Processen om de her havneforhandlinger er slet ikke tilfredsstillende. Først og fremmest har udvalgte partier op til de officielle forhandlinger haft deres egne forhandlinger, og det var tydeligt, at der havde været drøftelser blandt tilhængerne af en stor havneudvidelse. Til aftenens forhandlinger blev der udleveret nye notater med nye og komplicerede fakta, som vi som almindelige byrådsmedlemmer umuligt kan sætte os ind i bare sådan lige. Det er stærkt kritisabelt og jeg forstår ikke, at de andre partier kan acceptere den stil. På Facebook har Jakob Søgaard Clausen redegjort for en række tiltag, som byrådet i stedet burde benytte sig af, før det besluttede noget om en havneudvidelse. Interesserede kan se Jakob Søgaard Clausens forslag på Facebook her: Interesserede kan se mere via følgende link:
![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |