Tysk test viser brændstofreduktion på 18 procentOnsdag 14. december 2022 kl: 11:17 Af: Redaktionen![]() En uafhængig test udført i Tyskland af det uafhængige tyske lastbilmagasin, Trucker, viste fornyligt, at en Volvo FH 460 trækker med trailer og med en totalvægt på 32 ton brugte 18 procent mindre dieselolie end et tilsvarende vogntog brugte i 2018-udgaven i en sammenlignelig test Den Volvo-trækker, som deltog i magasinet Trucker's test, var en Volvo FH 460 fra den nyligt opdaterede FH-serie med I-Save. Testen af det 32 tons tunge vogntog skete på en 343 kilometer lang rute på offentlig vej, herunder en række motorveje, bakket terræn og smalle landeveje. Sammenlignet med en tilsvarende test udført i 2018 - inden Volvo introducerede I-Save brændstofbesparelsespakken - opnåede den testede Volvo FH 460 med I-Save en 18 procent kombineret reduktion af diesel- og AdBlue-forbruget med et gennemsnitsforbrug på 21,48 liter/100 kilometer. ![]() Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management hos Volvo Trucks. - Takket være avancerede forbedringer i turbocompound-motoren, ny og mere intelligent software samt raffineret aerodynamik, sørger I-Save brændstofbesparelsespakken for en meget effektiv udnyttelse af brændstoffet, siger Helena Alsiö, der er Vice President Powertrain Product Management hos Volvo Trucks. - Denne uafhængige test er yderligere et solidt bevis på den store og positive indvirkning, I-Save har på brændstofforbruget, påpeger hun videre. Lavt AdBlue-forbrug bliver stadig mere vigtigt Historisk set har prisen på AdBlue ikke fået særlig stor opmærksomhed. Det har dog ændret sig, da priserne for tilsætningsstoffet er steget med over 100 procent på mange markeder. I den nye test er det også lykkedes for Volvo at holde AdBlue-forbruget meget lavt - svarende til 6 procent af dieselforbruget. - Den samlede brændstoføkonomi, som omfatter både diesel- og AdBlue-forbruget, er blevet stadig vigtigere for de samlede ejeromkostninger. Vi fokuserer altid på at holde de samlede brændstofomkostninger så lave som muligt, fremhæver Helena Alsiö. Effektive motorer er en nøgle til lavere CO2-udledninger Selv om det er Volvo Trucks’ mål, at elektriske lastbiler skal udgøre halvdelen af virksomhedens globale lastbilsalg i 2030, vil dieselmotoren fortsat spille en vigtig rolle i at reducere CO2-emissionerne. Forbedret effektivitet - eksempelvis med de nye I-Save-fremskridt i drivlinen - er en vigtig måde at bidrage til at reducere CO2-emissionerne på. Volvo Trucks fremhæver også, at turbocompound-motoren er også certificeret til at køre på HVO-biodiesel, der afhængig af råstofferne kan reducerer CO2-emissionerne markant. I forbindelse med testens resultat peger Volvo trucks på, at den faktiske brændstoføkonomi kan variere afhængigt af mange forskellige faktorer - eksempelvis kørehastighed, brug af Cruise Control, køretøjsspecifikation, køretøjsbelastning, faktisk topografi, chaufførens køreerfaring, køretøjets vedligeholdelsestand og vejrforhold. Fakta om testen og lastbilen:
Fakta om Volvo I-Save:
![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |