Kølen er lagt til ny emissionsfri Femern-færge

Mandag 5. september 2022 kl: 11:03
Af: Redaktionen

Kølen er lagt til ny emissionsfri Femern-færge

Tirsdag i sidste uge kunne Scandlines fejre køllægning af færgerederiets nye zero direct emission fragtfærge. Færgen, der efter planen skal indsættes i 2024 på overfarten mellem Puttgarden og Rødby, har derfor fået arbejdstitlen PR24 og indleder næste generation af skibe på ruten

Scandlines og det tyrkiske værft Cemre passerede med "køllægningen" tirsdag 30. august en milepæl i forbindelse bygningen af den nye færge. Som andre moderne skibe bliver PR24 ikke bygget op omkring en enkelt køl, men derimod af en række skrogsektioner. Tirsdagens køllægning var derfor, da den første sektion blev placeret på beddingen.


- Køllægningsdatoen er interessant, fordi skibet skal bygges efter de regler, der er gældende denne dato. Det er også en dag, der er forbundet med traditioner, så naturligvis lagde vi også en nyslået mønt under skibet ved køllægning, siger Michael Guldmann Petersen, der er COO i Scandlines.


Klima- og miljøspørgsmål har stået højt på Scandlines’ agenda i mange år. I 2013 satsede rederiet på hybridfærger med batteripakker, og i 2024 indsættes den første emissionsfrie færge på Rødby-Puttgarden. I 2030 skal ruten være helt emissionsfri.


Færgen kan oplades på 17 minutter i Rødby. I 2019 investerede Scandlines i et 50 kV/25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. I foråret 2023 påbegyndes arbejdet med at forlænge dette kabel til færgelejerne, hvor der installeres en transformer og ladestation.


Med en overfartstid på 70 minutter kan færgen sejle emissionsfri. Den kan også fungere som hybridfærge, som det allerede kendes fra Scandlines-ruterne mellem Danmark og Tyskland. Som hybridfærge er overfartstiden 45 minutter. Færgen kan dermed også indsættes som reservefærge, hvis en af de fire dobbeltenderfærger, der i dag betjener ruten Rødby-Puttgarden, skal på værft.


Arbejdet med at ombygge terminalerne i Rødby og Puttgarden er i gang. Leje 1 i Rødby ombygges til oplæggerleje for alle fem dobbeltenderfærger. Den fritstående del af den betonbro, der i 1970-1997 var bilernes adgang til færgernes øverste dæk, er blevet fjernet, ligesom en kran har hevet broklappen op.


Da PR24 skal kunne transportere lastbiler på både øverste og nederste dæk - som det kendes fra Gedser-Rostock-færgerne - skal leje 3 i Rødby og leje 1 i Puttgarden også ombygges. Scandlines forventer, at det arbejde forventes sat i gang senere på året.


Fakta om emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:
  • Længde: 147,4 meter 
  • Bredde: 25,4 meter
  • Design dybgang: 5,30 meter
  • Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter) 
  • Maksimalt antal passagerer: 140
  • Servicefart: 10 knob
  • Batterisystem: 10 MWh
  • Opladning i havn (Rødby): 17 minutter 
  • Investering: 80 millioner EUR

Om Cemre Shipyard:
  • Cemre skibsværft ligger i nærheden af Istanbul i Tyrkiet og råder over to skibsværftsområder med moderne skibsbygningsfaciliteter, hvilket gør det muligt for værftet at bygge over 15 skibe samtidig
  • Siden grundlæggelsen har værftet bygget og eksporteret en lang række skibe til kunder i Danmark, Norge, Island, Storbritannien, Frankrig, Irland og Belgien og har i de seneste år blandt andet leveret flere færger til norske rederier samt offshore-skibe til danske Esvagt
  • Cemre har siden 2008 været blandt de største eksportører i Tyrkiet




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.