TRANSPORTORGANISATION OM OVERSKYDENDE PULJEPENGE:
Brug dem til at støtte indkøb af "grønne" køretøjerTirsdag 5. juli 2022 kl: 12:02 Af: RedaktionenVejdirektoratet har uddelt 45,9 millioner kroner til grøn tank- og ladeinfrastruktur til taxier, busser og lastbiler. Men efter uddelingen var der, som vi her på transportnyhederne.dk kunne fortælle mandag, 25 millioner kroner tilbage i puljekassen. Transportorganisationen ITD foreslår nu, at pengende bruges til at støtte vognmænd, når de skal investere i grønne køretøjer - eksempelvis elektriske lastbiler ITD peger på, at det er positivt, at transportbranchen får støtte til eksempelvis ladestandere i virksomhederne. Men med 25 millioner kroner tilbage i puljen, opfordrer ITD til, at fremtidig støtte til ladeinfrastruktur kombineres med støtte til indkøb af grønne køretøjer. ITD mener, at myndighederne har stillet for store krav til at kunne få uddelt alle midler fra puljen. - Vi er selvfølgelig glade for, at der nu er støttemidler på vej til en række virksomheder, som nu kan etablere tank- og ladeinfrastruktur hjemme på matriklen. Men udmøntningen af puljen kan være et tegn på, at kriterierne har været for hårde eller skal skrues sammen på en anden måde, siger Caroline Brüel, der er chefkonsulent i ITD og fortsætter: - For når man ikke kan udmønte de relativt få midler, der er afsat til grøn omstilling af den tunge transport, så skal det selvfølgelig gøres mere attraktivt at få tildelt midlerne, for behovet er jo kæmpestort - især med den nye kørselsafgift på vej i 2025. Derfor bør vognmændene få mulighed for også at søge støtte til indkøb af de køretøjer, der skal bruge ladeinfrastrukturen. ITD mener også, at den manglende udmøntning af puljen til grøn drivmiddelinfrastruktur viser, at støtteprocenten har været for lav. - Et af kriterierne var, at kun 25 procent af meromkostningerne kunne dækkes af puljen. Men i Tyskland kan virksomhederne søge 80 procent af meromkostningerne, og her har de ikke problemer med at udmønte midler. Vi ser det umiddelbart som et tegn på, at kriterierne er for hårde til, at erhvervet har kunne investere de midler, der kræves for at opnå støtten. Og den største investering ligger øvrigt i de grønne lastbiler, og det gør omstillingen meget svær for langt de fleste vognmænd, siger Caroline Brüel. ITD ser nu frem til den kommende strategi for grøn drivmiddelinfrastruktur til den tunge transport, som forventes senere på året. - Et helt nyt grønt transportsystem i Danmark kalder på langt større grad af samtænkning på tværs af myndigheder. Det er en naturlig konsekvens af, at hele værdikæden for transportvirksomhederne. Den tunge vejtransport er jo et erhverv, der kalder på en samtænkning mellem puljer til køretøjer og infrastruktur. Det håber vi transportministeren viser med den kommende drivmiddelstrategi, siger Caroline Brüel. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |