EU-landenes ministre er enige om stor klimapakke

Onsdag 29. juni 2022 kl: 08:07
Af: Redaktionen

Klimaministrene fra de 27 EU-lande er blevet enige om en omfattende lovgivningspakke på klimaområdet. Pakken skal sikre, at EU indfrier målet om mindst 55 procent reduktion af EU’s samlede drivhusgasudslip i 2030. Ministrene er blevet enige om fem centrale klimaaftaler på områder, der fremadrettet vil få stor betydning for reduktionen af EU’s udledninger - blandt andet skal det i 2035 være slut med at sælge person- og varebiler, der kører på fossile brændstoffer

Med enigheden om de fem klimaforslag er nærmest hele EU's Fit For 55-lovpakke forhandlet på plads i Ministerrådet. Lovpakken skal sikre, at EU kan opfylde sit klimamål om 55 procent reduktion i 2030. Forhandlingerne kan nu fortsætte med EU-Parlamentet.


Klimaministrene er enige om:
  • At stoppe for salg af nye fossile biler i 2035
  • At etablere et nyt kvotehandelssystem for vejtransport og opvarmning af bygninger 
  • At styrke det eksisterende kvotehandelssystem for energi og industri samt at udvide det til søfart
  • At fjerne gratiskvoter til luftfarten inden for EU
  • At forhøje klimamål for alle medlemsstater i sektorer som landbrug, transport og bygninger 
  • At sætte et nyt mål for øget optag af CO2 i jorde og skove

- Efter årelange og hårde forhandlinger, hvor Danmark først har kæmpet for et ambitiøst udspil og siden for at fastholde og øge ambitionerne, kan vi fra dansk side være glade og stolte over de aftaler, vi har indgået i dag. Det er et stort skridt for Europas grønne omstilling og for uafhængighed af Rusland, som havde været utænkeligt for bare få år siden. Med de seneste dages aftaler sikrer vi nu, at EU lever op EU’s klimamål på mindst 55 procent reduktion i 2030. Selvom det er positivt, at det lykkedes at nå et resultat, vil vi fortsætte kampen for endnu højere ambitioner i den næste fase, siger klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S).


Om de fem forslag:

Stop for salg af nye fossile biler og varevogne
  • Udledninger fra vejtransporten udgør ca. 70 procent af transportsektorens udledninger i EU 
  • Biler og varevogne udgør langt størstedelen og bidrager stadig i utilstrækkelig grad til CO2-reduktion 
  • CO2-kravene til bilproducenterne i 2030 øges nu fra 37,5 procent til 55 procent og til 50 procent for nye varebiler
  • Fra 2035 er kravet 100 procent CO2-krav for nye personbiler og varebiler. Dette betyder reelt en udfasning af fossildrevne biler
  • Åbnet for, at der skal ses på, hvordan medlemsstater med mere strikse udfasningsdatoer kan udfase tidligere


EU’s kvotehandelssystem
  • EU’s kvotehandelssystem dækker i dag industri, energi og luftfart
  • Med aftalen lægges der op til at reducere kvotemængden i kvotehandelssystemet, det vil sikre en styrkelse af systemet til fordel for den grønne omstilling
  • Kvotesystemet udvides desuden til som noget nyt at omfatte søfart 
  • Gratiskvoterne bliver fjernet for luftfarten inden for EU/EØS
  • Der etableres desuden et nyt separat kvotehandelssystem for vejtransport og opvarmning af bygninger


Højere klimamål for alle medlemslande
  • Der er enighed om et revideret byrdefordelingsaftale:
  • Det betyder, at der kommer højere nationale reduktionsmål for medlemsstaterne, der er fordelt primært efter BNP pr. indbygger. 
  • Byrdefordelingen omfatter landbruget, transportsektoren og bygninger. 
  • Spændet på landenes reduktionsmål ligger fra 10 til 50 procent 
  • Danmark får et nyt forhøjet dansk mål på 50 procent reduktioner i 2030 i forhold til 2005. Det eksisterende danske 2030-mål er på 39 procent


Mål for øget optag af CO2 i jorde og skove

For første gang i EU’s historie sættes, der mål for øget optag af CO2 i jorde og i skove:
  • Der er enighed om et mål på 310 millioner ton CO2-ækvivalenter i 2030
  • Målet fordeles mellem medlemsstaterne, hvor Danmark får et udledningsmål på 5,338 mio. ton CO2-ækvalenter i 2030

Social klimafond
  • Der etableres en social klimafond som følge af, at der etableres et separat kvotehandelssystem for vejtransport og bygninger
  • Fonden har til formål at tage hånd om de negative sociale effekter ved udvidelsen af kvotehandelssystemet for udsatte husholdninger, udsatte transportbrugere og udsatte mikrovirksomheder
  • Fondens størrelse sættes til et maksimum på 59 milliarder euro for perioden 2027-2032

- Vi har i dag fået sat rigtig mange danske fingeraftryk på EU’s klimalovgivning. Vi har strammet kvotesystemet og reduceret tildelingen af gratiskvoter, hvilket gør det dyrere at udlede CO2. Vi har også opnået, at EU etablerer et nyt kvotehandelssystem for vejtransport og bygninger. For to år siden var Danmark det eneste land blandt EU’s medlemsstater, der havde ambitioner om det. Vi har også fået sat et stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2035. Og EU-Kommissionen skal se på, hvordan man kan hjælpe lande, der gerne vil gå forrest med tidligere udfasning. Et initiativ, som vi har arbejdet hårdt for i flere år og samlet en større gruppe af lande om. At vi i dag står med en aftale, der indeholder lige præcis det - det er en stor sejr for EU, men også for os - det viser, at det betaler sig at kæmpe og være vedholdende, siger Dan Jørgensen.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.