EU-landenes ministre er enige om stor klimapakkeOnsdag 29. juni 2022 kl: 08:07 Af: Redaktionen Klimaministrene fra de 27 EU-lande er blevet enige om en omfattende lovgivningspakke på klimaområdet. Pakken skal sikre, at EU indfrier målet om mindst 55 procent reduktion af EU’s samlede drivhusgasudslip i 2030. Ministrene er blevet enige om fem centrale klimaaftaler på områder, der fremadrettet vil få stor betydning for reduktionen af EU’s udledninger - blandt andet skal det i 2035 være slut med at sælge person- og varebiler, der kører på fossile brændstoffer Med enigheden om de fem klimaforslag er nærmest hele EU's Fit For 55-lovpakke forhandlet på plads i Ministerrådet. Lovpakken skal sikre, at EU kan opfylde sit klimamål om 55 procent reduktion i 2030. Forhandlingerne kan nu fortsætte med EU-Parlamentet. Klimaministrene er enige om:
- Efter årelange og hårde forhandlinger, hvor Danmark først har kæmpet for et ambitiøst udspil og siden for at fastholde og øge ambitionerne, kan vi fra dansk side være glade og stolte over de aftaler, vi har indgået i dag. Det er et stort skridt for Europas grønne omstilling og for uafhængighed af Rusland, som havde været utænkeligt for bare få år siden. Med de seneste dages aftaler sikrer vi nu, at EU lever op EU’s klimamål på mindst 55 procent reduktion i 2030. Selvom det er positivt, at det lykkedes at nå et resultat, vil vi fortsætte kampen for endnu højere ambitioner i den næste fase, siger klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S). Om de fem forslag: Stop for salg af nye fossile biler og varevogne
EU’s kvotehandelssystem
Højere klimamål for alle medlemslande
Mål for øget optag af CO2 i jorde og skove For første gang i EU’s historie sættes, der mål for øget optag af CO2 i jorde og i skove:
Social klimafond
- Vi har i dag fået sat rigtig mange danske fingeraftryk på EU’s klimalovgivning. Vi har strammet kvotesystemet og reduceret tildelingen af gratiskvoter, hvilket gør det dyrere at udlede CO2. Vi har også opnået, at EU etablerer et nyt kvotehandelssystem for vejtransport og bygninger. For to år siden var Danmark det eneste land blandt EU’s medlemsstater, der havde ambitioner om det. Vi har også fået sat et stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2035. Og EU-Kommissionen skal se på, hvordan man kan hjælpe lande, der gerne vil gå forrest med tidligere udfasning. Et initiativ, som vi har arbejdet hårdt for i flere år og samlet en større gruppe af lande om. At vi i dag står med en aftale, der indeholder lige præcis det - det er en stor sejr for EU, men også for os - det viser, at det betaler sig at kæmpe og være vedholdende, siger Dan Jørgensen. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |