Tre procent seleløse udgør 30 procent af de dødeFredag 18. marts 2022 kl: 10:07 Af: RedaktionenPersoner, der har kørt uden sele, er stærkt overrepræsenteret i ulykkesstatistikken. Selv om kun ca. 3 procent af bilisterne kører uden sele, udgør personer uden sele ca. 30 procent af de dræbte i personbil. Det fremgår af en ny undersøgelse fra Vejdirektoratet En ny undersøgelse fra Vejdirektoratet understreger endnu en gang, at bilister, der ikke bruger sikkerhedssele, er i markant større risiko for at blive dø, hvis de bliver involveret i en alvorlig ulykke på vejene. Transportminister Trine Bramsen (S) vil have de sidste bilister, som undlader at spænde selen, med ombord. Det fremgår af den nye undersøgelse fra Vejdirektoratet, at knap hver tredje bilist, der døde i en trafikulykke, ikke havde spændt sikkerhedsselen. - Det koster liv at droppe selen, og det er skræmmende, at så mange alligevel lader være med at bruge sele, siger transportminister Trine Bramsen og fortsætter: - Tallene taler for sig selv. Jeg kan derfor kun opfordre til, at man husker selen - og husker andre på det også. Heldigvis er det langt de fleste, der bruger sele, men kan vi få de sidste med, vil det spare liv. Færre spænder selen på bagsædet Rådet for Sikker Trafik har siden 2010 undersøgt brugen af sikkerhedsseler i trafikken ved at observere tusindvis af trafikanter, og den nyeste seletælling fra 2020 viser, at tre procent af bilister i personbiler undlader at bruge sikkerhedsselen. Tallene viser også, at der er færre, der bruger sikkerhedssele, når de eksempelvis sidder på passagersædet, kører i en varebil eller i en taxi. - Det er jo helt vildt, at der stadig er folk, der vælger at køre uden sele, når vi ved, hvor vigtigt den er. Tallene viser tydeligt, at der er en enorm risiko for at komme meget alvorligt til skade eller dø, hvis man ikke har selen på. Derfor er det vigtigt, at vi får alle til at bruge de to sekunder, det tager at spænde selen - også på de korte ture, siger administrerende direktør Mogens Kjærgaard Møller fra Rådet for Sikker Trafik. "En løs passager på bagsædet kan ramme dig i nakken med en vægt, der svarer til en elefant. Og hvem har lyst til at få en elefant i nakken?" (Rådet for Sikker Trafik) I Danmark må der som udgangspunkt ikke blive transporteret flere personer i en bil, end der er siddepladser med sikkerhedsseler til, og hvis alle bruger sikkerhedsselen, kan man undgå tab af mange liv hvert år. Bevidst fravalg af sele Vejdirektoratets ulykkestal viser, at yngre mænd i alderen 18 til 34 år udgør 41 procent af de dræbte bilister, der ikke fik spændt sikkerhedsselen, men alle aldersgrupper er dog repræsenteret i statistikken. I de fleste nyere biler er der i dag en sensor, der bipper, hvis man har glemt at spænde sikkerhedsselen. Det betyder, at de få, der ikke bruger sele, faktisk aktivt skal vælge ikke at spænde selen. I analysen af dødsulykker kan man desuden se, at hvis ulykken sker, så har en manglende sikkerhedssele stor betydning for, om bilisten overlever eller ej, for hvis man ikke er fastspændt, er risikoen for at blive kastet ud af bilen eller få alvorlige skader markant større. - Det er simpelthen med hovedet under armen, hvis man starter bilen uden at spænde sikkerhedsselen. Undersøgelserne viser meget klart, at det er med livet som indsats at køre uden sele. Så spænd selen for din egen skyld, men også for dem, der holder af dig, siger afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet. Vejdirektoratets undersøgelse viser også, at flere af bilisterne - uden sele - generelt udviser en mere risikobetonet adfærd i trafikken. I over halvdelen af ulykker med dræbte bilister, der ikke brugte sele, blev der kørt med for høj hastighed, før ulykken skete. Fakta om dødsulykker i trafikken:
Gode råd om brug af sikkerhedssele:
Seletælling blandt danske bilister i 2020 Rådet for Sikker Trafiks seletælling fra 2020 viser blandt andet, at 97 procent af førere af personbiler bruger sikkerhedssele, men at det tal er noget lavere i varebiler, taxaer og for passagerer på bagsædet. Selebrug blandt danske bilister i 2020:
Brugen af sikkerhedssele har generelt været stigende siden 2010, hvor Rådet for Sikker Trafik startede med at registrere selebrugen. (Kilde: Selerapport: Brug af sikkerhedssele 2020, Rådet for Sikker Trafik) Interesserede kan se rapporten her: Interesserede kan læse Vejdirektoratets rapport om dødsulykker på vejene her: ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |