Den første brint-bus ruller af sted på SjællandMandag 7. marts 2022 kl: 11:47 Af: RedaktionenSom et forsøg er den første brint-bus sat i drift på Sjælland. Bussen kører på Movia og Region Hovedstadens linje 300S. Brint-busser har ligesom el-busser ingen udledning fra motoren, når de kører Ved udgangen af 2022 vil der køre 337 el-busser og én brint-bus i Movia's område. Brintbussen er sat ind på linie 300S, der som led i et forsøg har fået den første brint-bus i drift på Sjælland. Brint-busser udleder ligesom el-busser ikke forurening fra bussens motor, men har længere rækkevidde og kortere optanknings-/opladningstid. De har derfor potentiale til at kunne indsættes på længere busruter. Brint-busser er dog en relativt uprøvet teknologi, og derfor samarbejder Movia og Region Hovedstaden om et to-årigt forsøg, der skal skabe mere viden om brint-busser i drift. Movia har sammen med kommuner og regioner et fælles mål om, at alle Movia's busser skal køre fossilfrit i 2030, og at mindst halvdelen skal køre på el eller brint. - I Region Hovedstaden arbejder vi for en grøn omstilling af hele regionen, og vi går gerne forrest med afprøvning og udvikling af nye teknologier. Vores el- og varmeforsyning og transportsektor skal være fossilfri og vi skal udnytte vores ressourcer bedre. Brint kan som teknologi spille en vigtig rolle i omstillingen, siger regionsrådsformand for Region Hovedstaden, Lars Gaardhøj. - Movia aftalte med kommunerne og regioner i 2020 et fælles mål i Movia's mobilitetsplan om, at alle vores busser kører fossilfrit i 2030, og at mindst halvdelen af dem kører på el eller brint. Derfor er vi meget glade for, at vi nu som et forsøg kan sætte den første brint-bus i drift. Da brint-busser har lang rækkevidde, håber vi på, at brint-busserne på længere sigt kan indsættes på flere regionale linjer, som ofte har lang linjeføring, siger Movia's administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen. 300S har en lang rute, som strækker sig fra Gl. Holte til Ishøj St. Det er et ruteforløb, der passer godt til en brint-bus, da den kan køre langt på en optankning. Derfor indsættes brint-bussen som et forsøg på linje 300S. Om brint-busteknologi:
Om el-busser, brint-busser og udledning af NOx, partikler og CO2:
Interesserede kan læse mere om den brin-telektriske bus på linie 300S i Magasinet Bus 1 - 2022, der frit kan hentes her: ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |