Hr-vognmand fra Herrested daffer ud med en kvinde bagMandag 21. februar 2022 kl: 11:24 Af: Redaktionen![]() - De seneste otte år har jeg kørt med en DAF XF510 bogietrækker, som jeg købte fra ny af Lastbilmægleren v. Carsten Lykke. Den har 7-9-13 stort set kørt efter en snor lige siden. De største problemer har været en brændstofinjektor og et par NOx-følere, men med over 900.000 km på tælleren trængte jeg til duften af ny bil, siger Jens Erik, der så har fået ny lastbil
- Carsten har i øvrigt allerede solgt den gamle videre til en ny ejer, og det forstår jeg godt. Det er stadig en rigtig god bil med mange kilometer i sig, siger hr-vognmand fra Herrested, der har været ovenud tilfreds med 510’eren. - Det gælder både selve bilen, leveringen fra Carsten Lykke, selve opbygningen samt servicen fra PM Lastvognsservice. Og hvorfor lave om på noget, der virker, så derfor jeg har fulgt den gamle opskrift på den nye 530’er, siger Jens Erik Højbo og fortsætter: - Lige som jeg selv er Carsten Lykke af den gamle skole, hvor et ord er et ord. Vi er også begge nogle pernittengryn, hvor tingene skal være 100 procent i orden. Carsten følger op på tingene, så man kan være helt tryg ved produktet og leveringen. Samme opskrift som sidste gang Opskriften hedder DAF XF bogietrækker med DAF’s kraftigste motor leveret af Lastbilmægleren i Hedensted og opbygget hos PM Lastvognsservice i Hedensted med tilhørende komplet plysning af FIX Autopolstring i Hedensted og dekoration af MM-Skilte i Vojens. Jens Erik Højbo har vlagt en afdæmpet Old School-stil på den nye DAF. Det gælder både fabrikslakering af førerhuset, striping og dekoration med de tre børnebørns navne på hjørnespoilerne samt opbygning med sideskab i højre side, heldækkende dørkplade, høj galge samt de to polerede skorstene. - For en del år siden kørte jeg specialtransport i Europa i en amerikansk Kenworth for en nu lukket vognmand fra Erritsø. Kenworth’en endte hos Give Sværgods, hvor jeg fortsatte i bilen i et par år. Jeg er lidt bidt af amerikaner-stilen, og faktisk stammer navkapslerne på bogieakslerne på den nye DAF fra den samme Kenworth. DAF ejes jo af amerikanske Paccar, som også producerer Kenworth- og Peterbilt-lastbilerne, så på en måde er ringen ligesom sluttet, siger Jens Erik Højbo. Ligesom med den gamle Kenworth beskæftiger Jens Erik Højbo og Herrested Transport sig primært med specialtransport. Mens turene tidligere gik rundt i Europa, kører Jens Erik Højbo nu primært med høje og brede brede læs i Danmark - fra landbrugs- og entreprenørmaskiner til pavilloner og sågar store hønsehuse. Han kører næsten fast for Poul Schou i Odense med en nedbygget, to-akslet Broshuis-sengetrailer, men den nye DAF-trækker er opbygget med to-strengs hydraulikanlæg, så den også kan køre med walking floor-, tip- og båndtrailer. - Det gælder om at være fleksibel, så man kan løse mange forskellige opgaver, fastslår Jens Erik Højbo og tilføjer, at XF530’eren også er godkendt som blokvognstrækker med op til 80 tons vogntogsvægt. Udvalgte facts om Herrested Transports nye DAF XF 530 6x2 FTS:
![]() ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |